Artikelen over time management

www.mentormax.nl e-book time management

Wil je geen artikel meer missen? 

Meld je aan voor mijn wekelijkse inspiratiemail.

Je ontvangt dan gelijk mijn gratis e-book Toveren met je To Do Lijst. 







help mijn cliënt komt weer niet opdagen!

Help mijn cliënt komt weer niet opdagen

Komt je cliënt regelmatig te laat op de afspraak? Of komt die (weer) niet opdagen? Hoe kun je er nou voor zorgen dat je de kans vergroot dat de afspraak wel doorgaat?

In dit artikel geef ik je een paar praktische tips om no show te voorkomen.

Lees verder »
geen tijd om na te denken

Geen tijd om na te denken? Er zijn meerdere oplossingen

Soms heb je gewoon tijd nodig om over iets na te denken, iets uit te denken. Maar ja, door de waan van de dag gunnen we onszelf hier vaak geen tijd voor. Hierdoor stellen we zaken uit of blijft het denken beperkt tot piekeren.

Dit artikel geeft je een paar praktische tips om voor jezelf denkruimte te creëren, waaronder een strategie van een multimiljardair.

Lees verder »
Waarom je niets afmaakt

Waarom je niets afmaakt

Ben je iemand die van alles bedenkt, opstart maar niet afmaakt? Zie je door de bomen het bos niet meer en val je in de categorie: ‘Help mijn man is klusser’? Komt dat uitstelgedrag nou doordat je lui bent of is er meer aan de hand?

In dit artikel krijg je meerdere inzichten in waarom je niets afmaakt.

Lees verder »
Thuiswerken tips

Thuiswerken tips – zo haal je meer uit je werkdag

Thuiswerken, hoe doe je dat effectief? Thuiswerken is voor de een geweldig, want er worden bergen werk verzet en de afleiding is minimaal. Voor de ander is het een enorme uitdaging, omdat het discipline kost om de dag vorm te geven. Herken je jezelf in de laatste categorie?

Dit artikel geeft je praktische tips om de juiste prioriteiten te stellen zodat je meer voldoening uit je thuiswerkdag haalt.

Lees verder »
beeldbellen do's and don'ts

Beeldbellen (do’s and don’ts)​

Beeldbellen biedt vele voordelen als je online wilt vergaderen. Het scheelt reistijd, reiskosten en je hoeft geen vergaderkamer te reserveren. Maar bij beeldbellen moet je meer op technische zaken letten, zoals goed beeld en geluid.

In dit artikel krijg je de do’s and don’ts om plezierig te kunnen videobellen.

Ben je momenteel werkzoekend? Onderstaande tips zijn trouwens ook van toepassing voor videosolliciteren.

Lees verder »
Thuiswerken met kinderen doe je zo

Thuiswerken met kinderen doe je zo

Door het Corona virus zitten veel ouders momenteel thuis met hun kinderen. Ineens ben je én ouder, én docent én thuiswerkende professional. Thuiswerken mét kinderen is een uitdaging, want je wilt er voor je kinderen zijn, maar je wilt ook wat werk gedaan krijgen.

In dit artikel krijg je een aantal praktische tips.

Lees verder »
taak management

Taak management tips voor meer productiviteit

Taak management is meer dan taken op een to do lijstje zetten. Bij elke taak die je krijgt of (bedenkt) is het van belang dat je jezelf eerst een aantal vragen stelt.

Wat kan helpen is dat je jezelf de W vragen stelt (wie wat waarom etc). In dit artikel bespreek ik de W vragen en krijg je praktische time management tips.

Lees verder »
versterken van executieve functies

Executieve functies versterken op de werkvloer

Waarom is het zo lastig om een planning te maken en om je eraan te houden? Wat maakt dat je niet aan een taak begint en daardoor gaat uitstellen? De vaardigheden die je nodig hebt om een taak te kunnen plannen en uitvoeren vallen onder de noemer Executieve Functies (EF).

Dit artikel bespreekt 11 executieve functies, waaronder time management, planning en organisatie en je krijgt daarbij praktische tips voor op de werkvloer.

Lees verder »
werkdruk in de jeugdzorg

Time management tips tegen werkdruk in de jeugdzorg

De werkdruk in de jeugdzorg is al jaren hoog. Door personeelstekorten neemt de caseload toe en is er sprake van veel regeldruk en administratieve lasten. Volgens een enquete door het CBS ervaart 53 procent van de werknemers in de jeugdzorg een hoge tot zeer hoge werkdruk.

Wil je meer voldoening uit je werkdag halen en wat minder geleefd worden? In dit artikel krijg je praktische time management tips tegen werkdruk in de jeugdzorg.

Lees verder »
Mindmap maken

Mindmap maken – breng je ideeën in kaart

Wat doe je als er een idee te binnen schiet? Hoe zet je een plan uit je hoofd op papier? Heb je wel eens een mindmap gemaakt? Een mindmap maken geeft overzicht, inzicht en het is leuk om te doen. Je zet je ideeën en gedachten op papier.

In dit artikel vertel ik over de voordelen van een mindmap en wat je er allemaal mee kunt doen.

Lees verder »
concentratie muziek

Concentratie muziek – verbeter je focus en aandacht

Vind je het lastig om je te concentreren op het werk of tijdens het studeren? Ben je snel afgeleid door diverse geluiden om je heen? Wil je sneller in een flow komen? Concentratie muziek kan voor jou de oplossing bieden.

Maar ja, wat moet je dan opzetten? In dit artikel vertel ik over diverse vormen van concentratie muziek.

Lees verder »
Afleiding op het werk

Afleiding op het werk – gezelligheid kent geen prioriteit

We hebben het druk. Lange to-do-lijstjes, bomvolle inboxen en veel aan ons hoofd. We weten wel wat we moeten doen, maar we doen niet altijd wat we weten. Waarom? We worden afgeleid door collega’s, appjes en e-mails, waardoor we gaan uitstellen.

We willen wel productiever zijn, maar niet tegen elke prijs. Want tja, gezelligheid op het werk is natuurlijk ook belangrijk.

In dit artikel krijg je praktische tips tegen afleiding op het werk.

Lees verder »
clean desk policy max radio

Clean desk policy – opgeruimd staat netjes

Heb je een rommelig bureau? Je bent niet de enige. De tweede maandag van de maand is het zelfs internationale Clean Desk Day (#cleanoffyourdeskday). In het Nederlands noemen we het Ruim je bureau op dag. Wist je trouwens dat een rommelig bureau mensen creatiever maakt? Maar goed, misschien heb je wel last van al die documenten en post its en weet je niet waar je moet beginnen.

In dit artikel krijg je praktische clean desk policy tips voor een opgeruimd bureau.

Lees verder »
Papieren agenda of digitale agenda

Papieren agenda of digitale agenda?

We zijn thuis momenteel in een opruimbui. Op zich is het huis redelijk aan kant. Ik kan niet goed tegen rommel, want daar word ik onrustig van. Maar op zolder ligt nog veel oude meuk. Studieboeken, readers, tijdschriften, CD-ROMs en nog veel meer.

Ligt het in de weg? Nee, alles ligt prettig verstopt achter schuifwanden. Daar heb je toch een zolder voor? En toch hebben we de behoefte om te ontspullen.

Lees verder »
getting things done I

Dingen gedaan krijgen of dingen loslaten?

Wat wil je liever, dingen gedaan krijgen of dingen loslaten? The School of Life nodigde twee bestsellerauteurs uit om een lezing te verzorgen in de Oude Lutherse Kerk te Amsterdam.

David Allen schreef in 2001 Getting things done en Tony Crabbe het in 2014 verschenen Busy (in het Nederlands uitgebracht onder de naam Nooit meer te druk.) Dit artikel is een beknopte weergave van de lezingen.

Lees verder »
pomodoro techniek

De Pomodoro techniek verbetert je concentratie

Wanneer je te lang bezig bent met een taak, dan merk je onbewust dat je concentratie afneemt. De kans is dan aanwezig dat onze aandacht naar iets anders wordt verplaatst zoals e-mail of het checken van whatsapp of andere social media.

Voor je het weet ben je een kwartier verder en ben je alweer bijna vergeten waar je mee bezig was. Herkenbaar? Wil je je concentratie verbeteren en meer gedaan krijgen? Maak kennis met de Pomodoro techniek.

Lees verder »
rust reinheid regelmaat verhoogt je productiviteit

Rust reinheid regelmaat verhoogt je productiviteit

Rust Reinheid Regelmaat – Deze ken je natuurlijk als de 3 r’en als het om opvoeden gaat. Je kunt deze 3 principes ook toepassen om je productiviteit te verhogen.

In dit artikel krijg je praktische tips voor als je wat minder aan je hoofd wil en behoefte hebt aan wat meer flow in de werkweek.

Lees verder »
cirkel van invloed vergroten

Cirkel van invloed vergroten

Heb je problemen op het werk? Is er miscommunicatie? Werken regels niet? Gaat alles te langzaam en te bureaucratisch? Hoe ga je daar mee om? Leg je jezelf daar bij neer? Wanneer er niets verandert gaan we meestal klagen, worden we gedemotiveerd of gaan we uiteindelijk ergens anders solliciteren. Vaak heb je meer invloed op de werksituatie dan je denkt.

In dit artikel leer je hoe je beter voor jezelf kunt opkomen door je cirkel van invloed te vergroten.

Lees verder »
Tips voor de zelfstandig ondernemer met teveel projecten

Tips voor de zelfstandig ondernemer met teveel projecten

Ben je een zelfstandig ondernemer met teveel projecten? Vind je projectmatig werken lastig? Met hoeveel projecten ben je momenteel bezig? Hoe lang lopen die projecten al? Lukt het je om alle projecten evenveel tijd, aandacht en energie te geven? Waarschijnlijk niet. Heb je last van uitstelgedrag en doe je alles maar een beetje?

In dit artikel krijg je meerdere praktische tips om beter prioriteiten te kunnen stellen, zodat je weer het overzicht krijgt in die berg werk.

Lees verder »
probleemeigenaar

Wie is de probleemeigenaar?

Ben jij iemand die te veel hooi op zijn vork neemt? Komt dat doordat je je te verantwoordelijk voelt? Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel werkt als een magneet. Voor je het weet trek je allerlei taken en andermans problemen aan.

Dat levert jou als probleemeigenaar alleen maar meer werk op. In dit artikel krijg je praktische time management tips om de grip op het werk te houden.

Lees verder »
lastig gesprek voeren

Lastig gesprek voeren

Er speelt iets tussen jou en je collega, cliënt of klant. Dat wil je aankaarten, maar je weet nog niet precies wat er nou echt aan de hand is. Daarnaast ben je ook op zoek naar de juiste woorden.

In dit artikel krijg je praktische middelen om jouw gedachten op een rijtje te zetten zodat je goed het gesprek in gaat.

Lees verder »
to-do-lijst

Waarom je to-do-lijst niet werkt

Wat is het toch heerlijk om iets af te strepen van je to-do-lijst. Het geeft een voldaan gevoel omdat je iets hebt gedaan. Maar ja, als je kritisch naar je lijst kijkt, dan staan sommige taken er wel heel lang op. Hierdoor ga je uitstellen en dan wordt het weer last minute werk.

Daar baal je van en daardoor heb je een haat liefde verhouding met je takenlijst.

In dit artikel wordt duidelijk gemaakt waarom je te-doen lijstje niet werkt en wat je er aan kunt doen.

Lees verder »
wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Heb je veel aan je hoofd? Heb je daardoor geen goed overzicht en vergeet je dingen? Heb je constant het gevoel dat je het druk hebt? Wil je rust in je hoofd krijgen?

In dit artikel krijg je een paar super praktische tips om er voor te zorgen dat je niets meer vergeet en dat het ook wat rustiger wordt in de bovenkamer.

Lees verder »
small talk

Small talk – op je gemak een gesprek voeren

Waar de een kan praten als Brugman vindt de ander het lastig om een praatje te maken. Small talk is voor sommigen moeilijk. Je weet niet wat je moet zeggen of vragen. Misschien denk je dat jouw verhaal niet interessant genoeg is. Het liefst vermijd je gelegenheden zoals borrels, diners en verjaardagen.

In dit artikel krijg je super praktische tips én ezelsbruggetjes om ervoor te zorgen dat je op je gemak een gesprek kunt voeren.

Lees verder »
klaar voor jouw jaar? goede voornemens

Klaar voor jouw jaar? (vaarwel goede voornemens)

Het jaar zit er bijna op. Hoe kijk je terug op dit jaar? Heb je je doelen behaald? Had je jezelf voorgenomen om het dit jaar anders te doen, maar is het er niet van gekomen? Waren er andere zaken die voorrang kregen?

In dit artikel krijg je praktische tips om ervoor te zorgen dat het je wél gaat lukken. Ben je klaar voor jouw jaar?

Lees verder »
Omgaan met stress op het werk

Omgaan met stress op het werk (vakantie helpt niet)

Werk je hard en blijf je toch achter de feiten aan lopen? Stress op je werk en herken je symptomen van dat je overspannen raakt? Laat het niet zo ver komen dat je met een burn out thuis komt te zitten. Stress verminderen is mogelijk, mits je een goede werkwijze hebt.

In dit artikel krijg je 10 werkwijzen die niét effectief zijn (maar waarschijnlijk wél herkenbaar), gekoppeld aan praktische tips voor het omgaan met stress op het werk.

Lees verder »
Gedragsverandering - ben tiggelaar de ladder

Gedragsverandering is écht mogelijk (dankzij De Ladder van Ben Tiggelaar)

Gedragsverandering is lastig. Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Afvallen, meer bewegen of geconcentreerd je werk doen vereist een andere aanpak en dat kost discipline. Onderzoeker en schrijver Ben Tiggelaar beschrijft in zijn laatste boek De Ladder kraakhelder waarom patronen doorbreken zo moeilijk is en hoe je het wél volhoudt.

Ik woonde zijn boekpresentatie in Den Haag bij en deel graag een aantal inzichten met je.

Lees verder »
Wat jouw cliënt zo boos maakt

Wat jouw cliënt zo boos maakt

Werk je in de zorg? Maak je het regelmatig mee dat een cliënt boos of gefrustreerd is? Cliënten maken het meestal wel duidelijk op wie ze boos zijn en waarom ze boos zijn.

Weet je ook wát jouw cliënt zo boos maakt? Dat is soms nog best lastig te bepalen. De cliënt weet het zelf ook niet altijd.

Lees verder »
Time management in de ambulante zorg

Time management in de ambulante zorg

Time management in de ambulante zorg is een dagelijkse uitdaging. Als ambulant hulpverlener ben je altijd op pad, word je vaak gebeld op je telefoon en heb je een hoge caseload. Je hebt wel een planning, maar je weet nooit hoe de dag gaat verlopen.

Dit artikel geeft je praktische time management tips zodat je genoeg aandacht aan je cliënten geeft én dat je bij bent met je rapportage.

Lees verder »
werkmail checken op je telefoon

Werkmail checken op je telefoon

Werkmail checken op je telefoon. Het lijkt zo handig. Je krijgt een notificatie bij elk mailtje dat binnenkomt. Zo heb je gelijk overzicht en blijf je bij, toch?

In dit artikel wordt duidelijk dat het checken van mail op je smartphone ook een averechts effect heeft op je productiviteit.

Lees verder »
effectief vergaderen

Waarom je een hekel hebt aan vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland, maar meetings verlopen niet altijd soepeltjes. Wat zijn de oorzaken van dat een vergadering uitloopt? Wat doe je met te laat komers of mensen die zich niet hebben voorbereid?

Heb jij ook zo’n hekel aan vergaderen? In dit blog zet ik de grootste vergader valkuilen op een rijtje. Je krijgt 10 praktische vergadertips die je meteen kunt toepassen.

Lees verder »
concentratie in de kantoortuin

Concentratie verbeteren in de kantoortuin

Werk je in een kantoortuin, ook wel bekend als een open office? Dan word je waarschijnlijk gék van alle geluiden om je heen. Het is niet voor niets dat de kantoortuin ook wel ‘de hel’ wordt genoemd. Wil je je concentratie verbeteren in de kantoortuin?

In dit artikel lees je wat zowel bedrijven als jijzelf kunnen doen tegen geluidsoverlast, zodat je geconcentreerd kunt werken.

Lees verder »
4 manieren om doelen te stellen

Vier manieren om doelen te stellen (plus gratis handout)

Werk je in de hulpverlening en vind je doelen stellen lastig? Tijdens je studie ben je waarschijnlijk doodgegooid met SMART. Wanneer een doel iemand niet aanspreekt dan heeft het weinig zin, hoe SMART het ook is geformuleerd. Er zijn ook andere manieren om doelen te stellen.

In dit artikel krijg je een aantal alternatieven die je misschien enthousiast maken om goede doelen op te stellen met je cliënt.

Lees verder »
assertiever worden door nee te zeggen

Assertiever worden door nee te zeggen

Er komt dagelijks veel op je af, mailtjes, appjes, telefoontjes en ad hoc verzoeken van collega’s aan je bureau. Vaak komt een verzoek je niet goed uit, want je was net lekker met iets bezig.

In dit artikel krijg je een praktische gesprekstechniek om nee te zeggen zonder de ander voor het hoofd te stoten.

Lees verder »
stoppen met piekeren

Zo kan je stoppen met piekeren (in 5 stappen!)

We hebben er allemaal wel eens last van, piekeren. Soms is het zo erg dat we er wakker van liggen. Het is dan lastig om te stoppen met malen. Er spelen allerlei scenario’s door het hoofd en het vreet energie. Kun je piekeren afleren? Volgens psycholoog Marleen Derks wel.

Lees verder »
uitstelgedrag

Het tegengif voor uitstelgedrag

Uitstelgedrag, we hebben er allemaal last van. Moet je nog een afspraak maken bij de tandarts? Hoe lang heb je die vriend al niet gesproken? Heb je plannen om het huis aan te pakken?

Maar komt het er gewoon niet van? Tijd voor het tegengif voor uitstelgedrag.

Lees verder »
met je smartphone je concentratie verbeteren

Met je smartphone je concentratie verbeteren

Ben je snel afgeleid en heb je een korte concentratieboog? Reageer je op elke notificatie van je smartphone? Raak je daardoor weer afgeleid en krijg je vervolgens last van uitstelgedrag? Misschien ben je lichtelijk verslaafd.

Kun je met je smartphone je concentratie verbeteren? Nou en of. In dit artikel krijg je een aantal praktische tips.

Lees verder »
niet terug mailen

Waarom ze niet terug mailen (en wat je eraan kunt doen)

Kun je vaak niet verder met je werk omdat je zit te wachten op een reactie of een bevestiging? Irritant toch? Je hebt iemand een mail gestuurd met het verzoek te reageren en vervolgens blijft het stil aan de overkant.

In dit artikel leer je waarom ze niet terug mailen en krijg je een aantal simpele tips om er voor te zorgen dat je wel op tijd een reactie krijgt.

Lees verder »
hoe sluit jij je werkdag af

Hoe sluit jij je werkdag af?

De werkdag zit er bijna op. Je ramt nog snel een mailtje in elkaar. Op de valreep pleeg je nog dat laatste telefoontje. Daarna sluit je je PC af. Je trekt je jas aan en wenst je collega’s een prettige avond. Op weg naar huis voel je nog de rush door je lichaam.

Hoe sluit jij je werkdag af? In dit artikel krijg je praktische time management tips om meer voldoening uit je werkdag te halen.

Lees verder »
klagende cliënt

Zo stop je een klagende cliënt

Wat doe je met iemand die elk gesprek alleen maar aan het klagen is? Het gesprek kost veel energie en je komt geen stap verder. Soms lukt het je om de persoon te onderbreken en een vraag te stellen. Helaas, voordat je het doorhebt vervolgt hij zijn klaagzang.

In dit artikel krijg je 4 praktische tips zodat je voor altijd weet: zo stop je een klagende cliënt.

Lees verder »
lastige bellers

Zo maak je korte metten met lastige bellers – met 1 vraag!

Baal jij ook zo van ellenlange telefoontjes? Je kent het vast wel dat je nou zo’n belletje gaar bent. Waarom kunnen sommige mensen het gewoon niet kort houden? Je hebt het al druk genoeg en al die telefoontjes vreten energie.

In dit artikel krijg je een eenvoudige tip om assertief op te treden tegen lastige bellers.

Lees verder »
Wat je jezelf bij elke taak moet afvragen

Wat je jezelf bij elke taak moet afvragen

Prioriteiten stellen blijft voor velen een uitdaging. Blijft het werk zich maar opstapelen? Word je to do lijst alleen maar langer? Het werk blijft maar binnenstromen en je komt niet of nauwelijks toe aan die andere projecten.

Wil je echt productiever worden, dan is het van belang dat je beter wordt in prioriteren. In dit artikel krijg je hiervoor een praktische tip.

Lees verder »