fbpx

Assertiever worden door nee te zeggen

Stel je voor: het is het begin van je werkdag. Je hebt net ingelogd en je ziet weer een waterval aan e-mails. Je gaat gelijk aan de slag met de mails die je meteen kunt verwerken. Het geeft je een goed gevoel want je bent lekker bezig. Dan gaat de telefoon. Of je even iets wilt uitzoeken voor een collega. Je hebt hier eigenlijk geen tijd voor, maar je wilt ook weer niet moeilijk doen. Zoveel werk is het ook weer niet, toch? In dit artikel krijg je praktische tips om assertiever op te treden. 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Drinken uit een brandslang

Voordat je er mee aan de slag gaat, zie je dat er alweer een paar nieuwe mailtjes binnen zijn gekomen. Mailtjes van andere collega’s die óók iets van je willen. Het zijn op zich geen grote klussen, maar het stapelt wel allemaal op. Tussen alle bedrijven door werp je nog een blik op je to-do lijstje. Je schrikt, want hier staan ook taken op die je al een tijdje wilt afvinken.

En zo gaat het de hele werkdag door, elke werkdag. Er blijft werk binnenstromen. Je to-do lijstje wordt alleen maar langer. Het is als drinken uit een brandslang. Herkenbaar? Hoe stop je dit?! Het is van belang dat je de toestroom van werk beperkt. Je moet vaker nee gaan zeggen.

Waarom is nee zeggen zo lastig?

Nee zeggen, het lijkt zo makkelijk. Toch durven veel mensen dit niet. Hiervoor zijn meerdere redenen:

  • Je bent bang voor de reactie van de ander.
    Misschien gaat die persoon wel vervelend reageren en daar heb jij helemaal geen zin in.
  • Je weet niet precies hoe je het moet zeggen.
    De kans is groot dat je woorden gebruikt als eigenlijk, in principe, toch, op zich, misschien.
    Hiermee zwak je je boodschap af. Als je twijfelt hoe je nee moet zeggen, dan komt de boodschap minder sterk over.
  • Je zegt het juist te direct.
    Je bent super duidelijk, maar dat valt niet altijd in goede aarde. Als je de persoon meteen afkapt met:”Nee, dat ga ik niet doen”, dan is de kans aanwezig dat de ander zich niet gehoord én niet geholpen voelt.

Effectief nee zeggen

Het is van belang dat je iemands verzoek eerst even ontvangt en er dan stil bij staat. Deze persoon komt niet voor niets bij jou. Dus, luister eerst even naar zijn verhaal. Vervolgens weiger je het verzoek. Ga daarbij niet iemand beschuldigen door te zeggen:“Dat had je maar eerder moeten vragen.” Het is van belang dat je het bij jezelf houdt. Daarom zeg je je boodschap in de ik-vorm.

Bijvoorbeeld:

  • Ik heb daar nu geen tijd voor.
  • Ik ben nu bezig met iets dat prioriteit heeft
  • Ik ga dat niet voor je doen

Nu denk je misschien:“Ja, maar als ik me eerst ga verdiepen en vervolgens nee zeg, dan geef ik valse hoop!”

Ik ben ervan overtuigd dat je geen valse hoop geeft. Je hebt serieus aandacht geschonken aan iemands probleem of verzoek. Dit laat zien dat  je geen hork bent die botweg iemand weg wuift. Wanneer je contact met de ander hebt gemaakt kun je daarna contact maken met jezelf. Je gebruikt hierbij een ik-boodschap en je weigert het verzoek.

Wanneer het voor de andere persoon niet helder is of hij / zij komt met een ja maarrrr…dan herhaal je de stappen opnieuw. Zorg ervoor dat je niet telkens met nieuwe argumenten komt, want dan wordt een discussie die jullie allebei willen winnen. 

Assertiever worden door nee te zeggen

Nog even de belangrijkste tips op een rij

  • Toon begrip voor iemands probleem of verzoek
  • Praat in de ik-vorm, hou het bij jezelf
  • Zeg kort en bondig nee

Door vaker nee te zeggen geef je duidelijk aan wat je wel en niet kunt betekenen voor de ander. Hierdoor kun je je focussen op waar je mee bezig was. Dit geeft je meer rust en je wordt een stuk productiever.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Max Ohlenschlager | Mentor Max

Max Ohlenschlager | Mentor Max

Als ervaringsdeskundige ben ik er van overtuigd: het is echt mogelijk om weer grip op je werk te krijgen en om zelfs tijd over te houden. Ik verzorg zowel team training als persoonlijke coaching in slimmer werken. Wil je ook dat je hoofd, je bureau en je inbox leeg is? Neem dan vrijblijvend contact op.

1 feb: HOCUS FOCUS Sluiten

%d bloggers liken dit: