Digitaal Minimalisme cal newport
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Digitaal Minimalisme
doelbewust omgaan met digitale overvloed

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Door alle social media apps zijn we hyperverbonden en staan we altijd ‘aan’. Cal Newport, schrijver van de bestseller Deep Work, pleit er in Digitaal Minimalisme voor om bewuster om te gaan met social media. Een samenvatting.

In dit artikel:

Dat was niet de bedoeling van Steve Jobs

Ik was het alweer helemaal vergeten: Vóór de iPhone was men massaal verslingerd aan de iPod, een prachtig vormgegeven apparaat om duizenden liedjes mee te kunnen beluisteren. De iPhone werd geïntroduceerd als een combinatie van de iPod en de mobiele telefoon. Ik dacht dat de iPhone al vanaf dag 1 speciaal ontworpen was voor social media apps. Niet dus. De eerste smartphone werd gelanceerd als een apparaat waarmee je kunt bellen én muziek beluisteren.

Hoeveel online?

Hoe vaak denk je dat je online bent? Waarschijnlijk meer dan je denkt! Je kunt je social media gedrag bijhouden met de app Moment. Gebruikers van Moment kijken gemiddeld 3 uur per dag naar een scherm en checken gemiddeld 39 keer per dag hun telefoon. Newport noemt ook een ander onderzoek van Common Sense media uit 2015. Hieruit blijkt dat Amerikaanse tieners gemiddeld 9 uur (!) per dag op een scherm zitten.

Slecht voor je gezondheid?

In het boek Digitaal Minimalisme worden correlaties benoemd tussen de opkomst van de smartphone en de toename van depressie, suïcidaliteit en angststoornissen onder generatie iGen (geboren tussen 1995 en 2012). Deze generatie is opgegroeid met tablet en smartphones.

Doelbewust omgaan met digitale overvloed

Newport is niet tégen technologie, maar vraagt de lezer wel om bewuster om te gaan met voornamelijk het social media gebruik. En dat is geen quick fix. Dit boek spreekt daarom ook niet zozeer van een life hack, een handig trucje om je leven te verbeteren. Het is ook geen digitale detox. Het boek gaat verder dan je notificaties uitzetten. Deze tips kennen we wel en zijn meestal slechts tijdelijk van aard. Het probleem is groter. Newport noemt het zelf een filosofie van telefoongebruik.

Jouw diepere waarden

Voordat je je bezig gaat houden met hóe je bewuster om kan gaan met de stortvloed van social media apps (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn) stelt Newport eerst een fundamentelere vraag. “Waaróm gebruik je de apps?” Als je je hoofd buigt over de achterliggende gedachte van het gebruik van een Facebook of een Instagram dan kijk je naar je eigen diepere waarden.

Stel jezelf de vraag: welke waarde levert het op? Besef dat als je 2 uur op een dag zit te scrollen, dat je dan 2 uur van je leven kwijt bent. Hoeveel uur ben je wel niet kwijt per week aan online aanwezigheid? De social media apps zijn gratis, maar je betaalt ervoor met jouw tijd en aandacht.

Sociale goedkeuring

Wat maakt dat we zo gevoelig zijn voor likes en hartjes? Dat heeft volgens Newport met 2 zaken te maken. Allereerst is er sociale goedkeuring. We kunnen nooit helemaal negeren wat anderen van ons denken. We zijn sociale wezens. De feedbackknoppen als een like en een hartje? Hiermee vragen we om de goedkeuring van anderen. Snel reageren vinden we belangrijk. Wanneer we worden genegeerd dan vinden we dat vervelend. Wanneer je iemand tagt in een bericht of een foto, dan laat je die persoon weten dat je aan hem denkt.

Positieve bekrachtiging

De tweede reden is positieve bekrachtiging. Bij elke like krijgen we een shotje dopamine. Hoe meer dopamine we krijgen, des te meer dopamine we willen. Smartphones zijn als gokmachines. Je stopt er iets in, maar je weet niet wat of wanneer er wat uit komt. Social media apps zijn zo ontworpen dat het constant jouw tijd en aandacht opeist. Denk aan de rode badges en de notificaties. De vergelijking met gokken heeft ook nog een andere reden. Social media kan ook leiden tot een verslaving.

Calport (zelf overigens geen gebruiker van social media), heeft hiervoor een aanpak ontworpen en dit bestaat uit 3 stappen.

Stap 1
Zie 30 dagen af van optionele technologieën in je leven

Kortom, ga cold turkey van TV, Whatsapp, Facebook, Internet, Netflix en computergames. Voordat je schuimbekkend in de ja-maar modus schiet…het gaat om optionele technologieën. Stel jezelf de vraag of het gaat om gemak (vanavond Netflixen) of noodzaak (moet bereikbaar zijn voor mijn dochter als ze uit school komt). Newport schrijft in het boek dat mensen behoorlijk creatief gaan worden doordat ze worden beperkt in hun technologiegebruik.

Stap 2
Onderzoek en herontdek bezigheden

Gebruik deze maand om te onderzoeken wat jou voldoening en betekenis geeft. Dit is voor iedereen verschillend. In het boek lees je over ervaringen van mensen die meer zijn gaan lezen, gaan wandelen, of tijd overhouden voor het beoefenen van een hobby.

Stap 3
Start na 30 dagen met een schone lei

Nu kun je optionele technologieën weer terug in je leven brengen. Doordat je bewuster hebt stilgestaan bij wat je wel of niet hebt gemist zul je merken dat je minder gebruik gaat maken van social media apps.

Nieuwe omgang met technologie

Door deze bewustwording kun je vervolgens anders omgaan met social media. In Digitaal Minimalisme krijg je hiervoor diverse tips:

  • Je kunt social media nog wel gebruiken, maar laat ze van je smartphone en check het alleen op een desktop.
  • Kijk niet in je eentje Netflix
  • Laat je smartphone thuis als je op pad gaat of laat het in het handschoenenkastje van je auto liggen.
  • Probeer een dumb phone, je weet wel zo’n Nokia waarmee je alleen kunt bellen en SMS-en (en Snake-en)
  • Zet je telefoon altijd op niet storen (met uitzondering van je ‘favorieten’).

Afzondering

Het probleem is dat we tegenwoordig hyperverbonden zijn. Dit leidt tot een afzonderingstekort. De mens is simpelweg niet gemaakt om constant aan te staan. Het is belangrijk dat we wat vaker offline zijn en meer de stilte opzoeken. In het boek staan meerdere voorbeelden van Abraham Lincoln, Martin Luther King en Benjamin Franklin die dankzij afzondering tot belangrijke inzichten zijn gekomen.

Stop met likes

Tja, wat te doen met al die vrije tijd? Newport geeft diverse tips: Ga lekker wandelen, schrijf eens brieven aan jezelf, start met een hobby, ga dingen repareren of maken.

Nogmaals, Newport is niet per definitie tegen techniek. Hij is wel het meest uitgesproken over de likes en de hartjes. Hierover zegt hij stellig dat je anderen niet meer moet liken en dat je niet meer reageert op andermans berichten. Newport pleit ervoor dat je veel bewuster wordt van de balans tussen connectie en conversatie. Kortom, stop met reageren en spreek wat vaker af.

Digitaal minimalisme, het lezen waard?

Is het boek Digitaal Minimalisme een aanrader? Ik vond het zeer de moeite waard. Het heeft me doen nadenken over mijn eigen social media gebruik. Inmiddels heb ik alle social media apps van mijn smartphone verwijderd, m.u.v. Whatsapp. Ik gebruik nog wel (zakelijk) Instagram en Facebook en LinkedIn, maar dat check ik alleen als ik achter een laptop zit. Ik merk dat ik nu veel minder vaak mijn smartphone check. 

Mijn vraag aan jou

Ik ben benieuwd, heeft dit artikel je geïnspireerd om bewuster om te gaan met je smartphone? Zo ja, welke actie ga je ondernemen? Laat het hieronder weten in de comments. Thnx!

Over de schrijver

Max Ohlenschlager

Ik train teams en coach individuen in time management. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt.

snel afgeleid?

werken met aandacht

Krijg meer gedaan en haal meer voldoening uit je werkdag. In de gratis e-learning Werken met Aandacht leer je omgaan met zowel interne als externe verstoorders. Vul je gegevens in en je kunt diréct van start.