geen tijd om na te denken
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Geen tijd om na te denken?
(gelukkig zijn er meerdere oplossingen)

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweet
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Stuur door

Soms heb je gewoon tijd nodig om over iets na te denken, iets uit te denken. Maar ja, door de waan van de dag gunnen we onszelf hier vaak geen tijd voor. Hierdoor stellen we zaken uit of blijft het denken beperkt tot piekeren. Dit artikel geeft je een paar praktische tips om voor jezelf denkruimte te creëren, waaronder een strategie van een multimiljardair.

In dit artikel:

🏡 Hutje op de hei

“Een hutje op de hei”, antwoordde de zelfstandig ondernemer tijdens een workshop die ik gaf. Ik vroeg zojuist wat hij nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. 

Hij had zoveel ideeën die hij nog wil uitwerken, maar heeft daar gewoon geen tijd voor” Toen zei ik dat dat nog niet eens zo’n gek idee is, zo’n hutje op de hei.

⌛️ Geen tijd is geen prioriteit

Als jij geen prioriteiten stelt dan doet iemand anders dat wel voor je. Als jij je agenda niet goed indeelt, dan gaan anderen jouw agenda wel vullen. Natuurlijk het werk is nooit af, maar probeer het verschil te maken tussen bezig zijn en productief zijn. 

We kunnen de hele dag bezig zijn met mails beantwoorden, belletjes plegen en overleggen. Het is jammer als bepaalde zaken blijven liggen omdat je er geen tijd voor hebt. Maar ja, heb je echt geen tijd om na te denken, of geef je het geen prioriteit? 

⏲ Tijd heb je niet, tijd moet je maken

Het is een snelle wereld en er komt veel informatie op ons af. Ik hoor zo vaak dat mensen geen tijd hebben om bijvoorbeeld vakliteratuur te lezen.

Stel je voor wat het je zou kunnen opleveren als je wél toe zou komen aan dat ene project, als je wél dat ene boek uit zou hebben? Zou dat het verschil maken in je expertise, hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt? Zou dat de kwaliteit van je werk verbeteren of gemakkelijker maken?

Misschien denk je nu: “Ik heb geen tijd om na te denken. Waar moet ik de tijd vandaan halen?” Tijd heb je niet, tijd moet je maken.

🙇🏻 De Think Week van Bill Gates

Soms is het goed om jezelf even terug te trekken om na te denken. Bill Gates is de oprichter van Microsoft en een van de rijkste mensen op aarde. Momenteel houdt hij zich voornamelijk bezig met filantropie en het ontwikkelen van vaccins. 

Gates staat er om bekend dat hij zich 2 x per jaar afzondert tijdens zijn befaamde Think Weeks. Op Netflix is er een mini docu over hem gemaakt, Inside Bill’s Brain. Hierin zie je dat hij zich 7 dagen afzondert van familie, vrienden en collega’s. Koken besteedt hij uit en zorgt ervoor dat iemand 2 x per dag een maaltijd bezorgt. 

Hij sluit zich af van technologie en heeft geen beschikking over internet. Wat hij doet in die week? Lezen, lezen en nog eens lezen.

🙇🏻 De voordelen van een Think Week

Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze vorm van afzondering. Je kunt je voorstellen wat de voordelen zijn:

  • Je kunt je heel goed focussen. Er zijn geen vergaderingen, verstoringen en ad hoc verzoeken
  • Je krijgt nieuwe ideeën. Uit onderzoek blijkt wel dat andere omgevingen hier aan bijdragen.
  • Je bent productief. De Think Week heeft een start en einddatum, dus je weet precies hoeveel tijd je hebt en wat je in die week gedaan wilt krijgen.

✅ Hoe organiseer je een Denk Week?

En, lijkt het je wat, in een hutje op de hei? Eindelijk tijd om na te denken. Hieronder een paar tips voor een geslaagde week. 

  • Plan de week
  • Kies een locatie (het liefst zonder wifi, of vraag niet naar de wifi code)
  • Bepaal doelen voor die week
  • Neem de juiste spullen mee (boeken, notitieboeken, laptop)
  • Wissel het denken af met andere activiteiten zoals wandelen, vissen, fietsen
  • Denk na wat je met de opbrengst gaat doen. Wanneer ga je de ideeën en output toepassen in het werk?

🗓 Plan denktijd in

Ok, misschien heb je geen zin in een hutje op de hei, maar is het voor jou wel echt van belang dat je regelmatig dingen moet uitdenken. Blok wekelijks een uurtje (of langer) Denktijd in de agenda. Zet je smartphone op stil zodat je niet wordt afgeleid. 

Jeff Weiner, de CEO van LinkedIn, plant regelmatig blokken van 30 tot 90 minuten in zijn agenda. Doordat hij deze buffers proactief inplant, kan deze tijd niet in beslag worden genomen door vergaderingen.

Vaak gebruiken we de agenda alleen voor afspraken met anderen. Gebruik de agenda ook voor afspraken met jezelf. Bepaal voor jezelf wat het beste moment op de dag en in de week is. Ik stel voor dat je een rustige dag in de week neemt.

⏰ Sta vroeger op

geen tijd om na te denken - vroeg opstaan

Er zitten maar 24 uur in de dag, maar je zou vroeger op kunnen staan. De Canadese auteur en leiderschapsexpert Robin Sharma is een enorm voorstander van vroeg opstaan. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven, de 5 AM Club.

Het idee is simpel (de uitvoering niet 😉). Elke dag zet je de wekker op 5 uur. Het eerste uur van je dag hak je in blokken van 20 minuten. Twintig minuutjes bewegen, 20 minuutjes reflecteren en 20 minuutjes lezen of studeren.

Ik heb dit zelf een tijdje toegepast. In 2011 studeerde ik in deeltijd naast mijn vaste baan. We hadden al een dochter 👨‍👨‍👧 en in dat jaar kregen we er een tweeling 👯‍♂️ bij! Dat was een heel bijzondere en mega pittige tijd. 

Ik kon overdag niet studeren i.v.m. werk en gezin en ’s avonds was ik he-le-maal gesloopt. Sja, wat nu? Ik besloot om een periode vroeg op te staan. Achteraf, was dat een goede keuze, want dankzij het vroege opstaan heb ik in die periode mijn tentamens behaald. 

🥾 Ga wandelen

Word je helemaal moe van de gedachte om vroeg op te staan? Lijkt het je ook een gedoe om denktijd in te plannen? Dan is er nog een simpelere oplossing. Ga gewoon elke dag een uurtje wandelen. 

Great minds als Einstein en Nietsche waren fanatieke wandelaars. Wandelen kun je voor of na je werkdag doen. Laat de smartphone thuis en gebruik dat uurtje om na te denken.

De benen zijn de wielen van de creativiteit

🚶🏼‍♀️Creativiteit ontstaat tijdens ontspanning

Het is sowieso belangrijk om meer te bewegen tijdens een werkdag. We zitten te veel. Langdurig zitten is ongezond. Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd. Dus, ga lekker wandelen. Het zonlicht is goed voor je (vitamine D) en het is ontspannend.

Wanneer krijg je denk je de beste inzichten? Als je hele dag naar een scherm zit te staren of tijdens een wandeling, vakantie of autorit? Dat laatste toch?

Tijdens ontspanning krijgen we vaak de beste ideeën. Dat heeft met ons Default mode netwerk te maken. Wanneer de hersens niet cognitief belast worden, ontstaan vaak ideeën, inzichten en oplossingen.

💭 Breng je gedachten in kaart met een mindmap

Je kunt al je ideeën en inzichten in je hoofd laten. Het is dan wel de vraag of je er echt iets mee gaat doen of dat het dan alleen maar ‘in the back of your mind’ blijft. En ben je aan het nadenken of piekeren?

Het maken een mindmap kan heel effectief zijn om je gedachten letterlijk in kaart te brengen. Zo’n bolletjesschema biedt meerdere voordelen. Je ziet in 1 oogopslag een visuele voorstelling van jouw idee. Daarnaast kun je betere associaties maken waardoor je idee nóg beter wordt. 

📓 Werk je inzichten uit in een journal

Een andere manier om het hoofd leeg te maken is het bijhouden van een journal. Een journal is een soort dagboek of logboek. Hierin kun je al je ideeën, ambities of doelen in kwijt. Als ik een idee heb, dan vind ik dat fijn om dat op papier uit te werken. Als ik het in mijn hoofd bewaar dan doe ik er niet zo veel mee. ‘In your head is dead‘ vind ik een mooi gezegde. 

Mijn journal biedt houvast. Ik schrijf dagelijks in mijn journal, soms een paragraaf, soms een paar blaadjes vol. Het mooie is dat ik 1 plek heb voor mijn ideeën die ik gemakkelijk kan terugvinden. 

Regelmatig blader ik door mijn journal om te reflecteren op de afgelopen periode en kan ik doelen stellen voor de komende periode. Journaling is voor mij meer dan alleen schrijven, het is ook een moment van reflectie en nadenken.  

🗓 Failing to plan is planning to fail

Als je merkt dat je door de waan van de dag er niet aan toe komt om eens goed na te denken over een project of idee, dan heb je nu een aantal suggesties om uit te proberen. 

Ik ben benieuwd wat jou het meeste aanspreekt. Laat het hieronder weten in de comments. Thnx! Productieve groet, Max

Over de schrijver

Max Ohlenschlager

Ik verzorg time management training en persoonlijke coaching. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen. Mijn aanpak is praktisch. Alle tips, tools en technieken kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt. 

Anderen bekeken ook:

Mindmap maken

Mindmap maken – breng je ideeën in kaart

Wat doe je als er een idee te binnen schiet? Hoe zet je een plan uit je hoofd op papier? Heb je wel eens een mindmap gemaakt? Een mindmap maken geeft overzicht, inzicht en het is leuk om te doen. Je zet je ideeën en gedachten op papier.

In dit artikel vertel ik over de voordelen van een mindmap en wat je er allemaal mee kunt doen.

Lees verder »
wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Heb je veel aan je hoofd? Heb je daardoor geen goed overzicht en vergeet je dingen? Heb je constant het gevoel dat je het druk hebt? Wil je rust in je hoofd krijgen?

In dit artikel krijg je een paar super praktische tips om er voor te zorgen dat je niets meer vergeet en dat het ook wat rustiger wordt in de bovenkamer.

Lees verder »

FOCUS FIRST
online groepscoaching

nieuw!

TO THE MAX
online 1:1 coachtraject