Hoe pak je een project aan?

time management - hoe je een project aanpakt

We hebben allemaal te maken met projecten, zowel op het werk als privé. Denk aan een plan van aanpak, een verbouwing, een tentamen, een projectvoorstel etc. Hoe pak je een project aan? We zijn net jongleurs die meerdere ballen in de lucht moeten houden. Door de drukte werken we voornamelijk ad hoc en doen we eerder de leuke en makkelijke zaken. De vervelende klussen raken ondergesneeuwd. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Waarom uitstellen?

Projecten worden niet gestart of afgemaakt. Keer op keer is er sprake van uitstelgedrag. Uitstelgedrag komt bij iedereen voor. Er zijn meerdere redenen waarom we projecten uitstellen.

  • Het werk is niet leuk
  • Misschien kun je het niet
  • Je bent bang dat het wél lukt. (Want sja, wat moet je dan?!)
  • Hoe ga je het aanpakken? Je hebt geen idee.
  • Je hebt geen goed overzicht van wat er allemaal bij komt kijken.
  • Waar ga je de tijd vandaag halen?

Kenmerken van een project

Een project bestaat uit meerdere stappen. Hier zit gelijk het probleem:
 
Een project kun je niet doen.
Een projectvoorbeeld: stel je voor dat je een Plan van Aanpak moet schrijven. We zien dat project over het algemeen als één geheel. En als je het project (plan van aanpak) als geheel niet leuk vindt, dan ligt uitstelgedrag voor de hand.
 

Hoe je een project aanpakt

Een ‘plan van aanpak’ kun je niet doen. Acties kun je wel doen. Wat je wél kunt doen is een mailtje tikken naar de betreffende persoon met een verzoek om informatie voor je plan van aanpak.

Maak het concreet en verdeel een project in acties en concentratieklussen

Wees een leeghoofd

Wanneer je je projecten uitvouwt, dan wordt het allemaal wat overzichtelijker. Pak een pen en papier of gebruik hiervoor een app als Wunderlist. Schrijf álle taken op die te binnen schieten bij het project.

Je schrikt misschien van het aantal taken dat er bij komt kijken, maar het geeft je wel overzicht. Je leegt je hoofd en alles staat op papier. Voor de een is het confronterend, voor de ander is het rustgevend omdat het uit het hoofd is en genoteerd staat.  

Gebruik je hoofd niet om to do’s op te slaan 

D.E.R.K.

Hoe ga je de klus klaren als je het geen leuk project vindt? Waar ga je de motivatie en de wilskracht vandaan halen om het af te krijgen? Morgen weer een dag toch? Het antwoord is simpel. Je hebt het project nu onderverdeeld in taken. Vervolgens hanteer je elke dag het D.E.R.K. principe. 

Elke dag begin je met die rotklus. Waarom aan het begin van de dag? Omdat je dan nog de meeste wilskracht hebt. Om een uur of 4 ’s middags wordt het veel moeilijker. Je wilskracht neemt namelijk af gedurende de dag.

Doe Eerst de RotKlus

Hoe je een project aanpakt

Nog even de 3 tips op een rijtje voor goed projectmanagement: 

  • Denk niet in projecten, maar in acties
  • Zorg ervoor dat je je hoofd leeg houdt
  • Doe elke dag eerst de rotklus (DERK).

Je zult merken dat je minder weerstand krijgt bij het project en je takenlijst wordt korter en korter. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang dat je niet wordt gestoord tijdens het werk.

Behoefte aan ondersteuning?

TO THE MAX

Persoonlijk coachtraject inclusief online programma
1:1

MAXIMAAL PRODUCTIEF

Eendaagse team training
team

Lees ook:

Mentormax.nl - cirkel van invloed vergroten

Cirkel van invloed vergroten

Heb je problemen op het werk? Is er miscommunicatie? Werken regels niet? Gaat alles te langzaam en te bureaucratisch? Hoe ga je daar mee om?

www.mentormax.nl probleemeigenaar

Wie is de probleemeigenaar?

Ben jij iemand die te veel hooi op zijn vork neemt? Komt dat doordat je je te verantwoordelijk voelt? Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel werkt als

Mentormax.nl lastig gesprek voeren

Lastig gesprek voeren

Er speelt iets tussen jou en je collega, cliënt of klant. Dat wil je aankaarten, maar je weet nog niet precies wat er nou echt