Klaar voor jouw jaar?

Het jaar zit er bijna op. Hoe kijk je terug op dit jaar? Heb je je doelen behaald? Had je jezelf voorgenomen om het dit jaar anders te doen, maar is het er niet van gekomen? Waren er andere zaken die voorrang kregen? In dit artikel krijg je praktische tips om ervoor te zorgen dat het je wél gaat lukken.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Een droom is een doel zonder deadline

Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Goede voornemens sneuvelen vaak om de volgende redenen:

  • Het zijn te veel goede voornemens
  • Het kost te veel discipline en is lastig vol te houden
  • Het voornemen is niet uitgewerkt tot een plan

Goede voornemens maken

We willen vaak te veel dingen veranderen en ook nog eens tegelijk. En stoppen met drinken én afvallen én vaker naar de sportschool én meer lezen? Dat is gewoon super lastig om vol te houden. Daarom zijn goede voornemens bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. 

Waarom? Onze hersens zijn heel efficiënt geprogrammeerd. We doen het liefst alles op de automatische piloot. Als je patronen wilt veranderen dan vinden je hersens dat niet leuk. Daarom duurt het ook zo lang voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd en dat vasthoudt.

Het kost tijd, aandacht en energie om nieuwe gewoonten aan te leren. Er zijn hier verschillende onderzoeken naar gedaan, maar het schommelt tussen de 60 en de 100 dagen.

Kies een thema

Het kan je enorm helpen om jezelf een jaar de tijd te geven om aan iets te werken. Dat lijkt misschien lang, maar het geeft rust, richting en ruimte. Kies elk jaar een thema. Dit kan gaan over je gezondheid, je vaardigheden op het werk, je familie of je relatie.

Zie je wel?

Veel mensen hebben last van hun innerlijke criticus. Dat is dat irritante stemmetje in je hoofd die je lekker de put in praat.

  • Ik kan het toch niet
  • Ik hou het toch niet vol
  • Niemand zit op mij te wachten
  • Ze vinden het toch niets

Kies het juiste doel

Als je naar dat stemmetje luistert dan behaal je je doelen niet, zeker niet als het overgaat tot piekeren. Het is daarom superbelangrijk om een goede focus te hebben, want anders neemt de innerlijke criticus het over. Het helpt je enorm om je op 1 doel te richten. Zorg er wel voor dat je de juiste doelen stel. Er is een groot verschil tussen een ontwikkeldoel en een prestatiedoel.

  • Meer geld verdienen is een prestatiedoel
  • Beter feedback leren geven is een ontwikkeldoel

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ontwikkeldoelen beter werken dan prestatiedoelen. De focus ligt namelijk op vooruitgang.

Maak je doel visueel

Zorg ervoor dat je dit doel ergens noteert. Het liefst op een plek waar je het regelmatig ziet. Zet een dagelijkse reminder in je takenmanager, in je telefoon, of plak desnoods een post it op je koelkast. Nog beter is om een logboekje aan te schaffen en dat je hier je doel in noteert en je voortgang bijhoudt.

Kies meerdere middelen

Nu je een jaarthema hebt bepaald en het juiste ontwikkeldoel hebt gesteld en dat visueel hebt gemaakt, is het van belang dat je de juiste middelen kiest. Zorg ervoor dat je het jezelf leuk en gemakkelijk maakt. Het moet je namelijk niet te veel discipline kosten want dan haak je op een gegeven moment af. Je omgeving speelt hierbij een belangrijke rol.

Bij omgeving gaat het zowel om je fysieke omgeving (huis, werkplek) als je sociale omgeving (vrienden, familie en collega’s). Het werkt veel beter om je doelen te behalen als je je doelen deelt met andere mensen en dat je ervoor zorgt dat je een stimulerende omgeving hebt.

Dagelijkse vooruitgang

Je kunt elke dag een beetje aan je doel werken. Voormalig hockey wereldkampioen Teun de Nooijer onderstreept het belang van focus voor een wedstrijd. Hij noemt dit het kleedkamermoment. Voor elke wedstrijd stemt het team met elkaar af wat

  • is het doel van de wedstrijd?
  • zijn mijn 3 taken?
  • is mijn afleiding?

Bij ‘het doel van de wedstrijd’ gaat het niet per se om winnen. Het kan ook gaan om het goed uitvoeren van een bepaalde strategie die ze hebben getraind. Iedereen heeft een taak op het hockeyveld en iedereen wordt afgeleid. Als je bewust bent van je doel, taken én je afleiding dan ben je proactief bezig en behoud je grip op het werk of op je leven.

Casus

Ik zal een voorbeeld voor je uitwerken, zodat je er een beter beeld bij krijgt.

  • Kies een themajaar
    Je wilt volgend jaar gezonder worden
  • Kies een ontwikkeldoel
    Je wilt je conditie verbeteren te gaan hardlopen
  • Maak je doel visueel
    Je stelt een dagelijkse reminder in op je smartphone (takenmanager of agenda)
  • Kies meerdere middelen (denk aan je fysieke én sociale omgeving)
    Sluit je aan bij een hardloopclub.
    Zoek een hardloopbuddy.
    Koopt een toegankelijk boek over hardlopen voor beginners.
    Volg een e-learning over hardlopen.
    Download hardloopschema’s en zet de hardloopmomenten in je agenda.
    Legt je hardloopkleren ’s avonds alvast klaar voor de volgende ochtend.
  • Hou je voortgang bij
    Noteer je doelen en vooruitgang in een boekje of download een gratis hardloopapp die je progressie bijhoudt.
  • Werk elke dag aan je doel, d.m.v. 3 taken
    Beter, langer, vaker en sneller hardlopen vereist ook gezonde voeding en rust. Je kunt elke dag meerdere taken / stappen zetten om hieraan te werken (minder koffie en snelle koolhydraten, genoeg slapen)
  • Wees bewust van je afleiding en anticipeer hierop.
    Zit je ’s avonds in bed nog op je smartphone? Gaat dit ten koste van je goede nachtrust waardoor je de volgende minder fit bent? Wees bewust van je verstoorders. Laat je smartphone in de woonkamer en koop een wekker.

Samengevat:

  • Kies een themajaar en  een ontwikkeldoel
  • Maak je doel visueel
  • Kies meerdere middelen (denk aan je fysieke én sociale omgeving)
  • Hou je voortgang bij
  • Werk elke dag aan je doel, d.m.v. 3 taken
  • Wees bewust van je afleiding en anticipeer hierop.

Nogmaals, goede voornemens zijn meestal gedoemd om te mislukken. Het kost te veel wilskracht als je alles op discipline gaat doen. Maak je doel leuk en je middelen makkelijk. Dan is de kans het grootst dan je het volhoudt.

Lees ook: