rust reinheid regelmaat verhoogt je productiviteit
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Rust reinheid regelmaat
verhoogt je productiviteit

Share on facebook
deel
Share on twitter
tweet
Share on linkedin
deel
Share on whatsapp
stuur door

Rust Reinheid Regelmaat – Deze ken je natuurlijk als de 3 r’en als het om opvoeden gaat. Je kunt deze 3 principes ook toepassen om je productiviteit te verhogen.

 In dit artikel krijg je praktische tips voor als je wat minder aan je hoofd wil en behoefte hebt aan wat meer flow in de werkweek.

In dit artikel:

Rust voor meer productiviteit

Het klinkt tegenstrijdig, rust en productiviteit. Hoe kun je nou iets bereiken door te rusten? Wanneer je veel aan je hoofd hebt, dan kan je het gevoel krijgen dat je het druk hebt.

Stel je voor: je moet nog een document afmaken, die collega terugbellen en je moet nog iets lezen ter voorbereiding op die vergadering. Dit zijn alleen nog maar werkgerelateerde zaken.

Je hebt waarschijnlijk nog veel meer aan je hoofd, ook privézaken. Denk aan het betalen van rekeningen, een feestje dat je wilt organiseren, een vakantie die je wilt boeken, diverse klusjes in huis zoals het witten van een muurtje of het vervangen van de batterij van de rookmelder.

Wees een leeghoofd 😉

Mensen die hun hoofd als to-do-lijstje gebruiken zullen vaker het gevoel ervaren dat ze het druk hebben. Heb je dan écht druk of ervaar je druk? Het is in ieder geval lastig om overzicht te bewaren als je van alles in je hoofd bewaart.

Hou je hoofd zo leeg mogelijk en gebruik je hoofd alleen om over dingen na te denken. Hoe je dat doet? Simpel: Bewaar geen to-do’s in je hoofd en zet alles op een actielijst.

Neem voldoende pauzes

Mensen die fanatiek sporten weten maar al te goed dat je naast voeding ook goed moet letten op je rust. Wanneer je rust dan herstelt je lichaam. Dat geldt ook voor alle prikkels die dagelijks op ons afkomen via de smartphone, laptop en beeldschermen.

Het lichaam heeft pauzes nodig. Het kan helpen om in blokken van 25 minuten te werken en die af te wisselen met korte oplaadmomenten. Deze manier van werken staat ook wel bekend als de Pomodoro techniek. 

Lekker luieren, lummelen en lanterfanteren

Als je na een werkdag op weg naar huis nog steeds aan het bellen bent en je klapt ’s avonds ook nog ‘even’ je laptop open, dan loopt je batterij langzaam leeg. Het is net als met een smartphone. Hoe intensiever je die gebruikt des te sneller je hem moet opladen.

Waar zit het probleem? Het zit hem niet zo zeer in dat we te hard werken, maar in dat we te weinig opladen. Probeer meer momenten van ontspanning in te lassen, niet alleen in het weekend, maar ook doordeweeks.

Kies het liefst een ‘activiteit’ waarbij je gedachten lekker kunnen afdwalen, zoals wandelen. Kortom, we mogen naast het werk ook meer luieren, lummelen en lanterfanteren. Laatst las ik in een NRC artikel ook de term ontploeteren.

Reinheid voor meer productiviteit

Wanneer je minder aan je hoofd hebt, dan is je hoofd ook lekker opgeruimd. Maar hoe is het met je werktas en je werkplek? Is dat chaos? Ben je vaak zaken kwijt en duurt het lang voordat je iets weer hebt gevonden? Dat kost allemaal tijd en energie.

Je hebt vast wel eens gehoord van een clean desk policy. Dit houdt in dat bedrijven de afspraak hebben dat je aan het eind van de werkdag je bureau (vaak een flexplek) weer zo achterlaat als dat je het hebt aangetroffen.

Maar er zijn ook nog genoeg professionals met een eigen bureau. Daar staan vaak meerdere postbakjes op en op het beeldscherm hangen waarschijnlijk meerdere post-its.

Het nadeel van bakjes is dat ze volraken, net als met laden en tassen. Op een gegeven moment zie je de ‘rommel’ ook niet meer. Je raakt er aan gewend. Rommel zet je ook niet direct aan tot actie.

Wil je minder stapels? Verwerk je documenten

Maak eens schoon schip en verwerk al je documenten. Pak die stapel en bepaal wat er mee moet gebeuren. Hiervoor kun je de 5 D’s hanteren.

  • Dump
    Ga je er niets mee doen? Dan kan het bij het oud papier

  • Doe nu
    Is het 5 minuten werk? Handel het gelijk af

  • Deponeer (archiveer)
    Hoef je er nu niets mee te doen, maar is het handig als naslagwerk? Archiveer het. Verplaats het naar een ordner. Wil je gaan voor ‘paper less’? Scan het document dan in en sla het op.

  • Doe later
    Is het meer dan 5 minuten werk? Zet de actie op je to-do-lijst of plan het in in je agenda

  • Delegeer
    Zit er iets tussen wat eigenlijk niet jouw pakkie-an is? Delegeer deze taak aan de juiste probleemeigenaar.

Owja, is je inbox ook een puinhoop? Met bovenstaande stappen heb je je mailbox in no time naar Inbox Zero. Opgeruimd staat netjes.

Regelmaat voor meer productiviteit

Wat denk je dat lekkerder werkt? Dat je op de dag zelf pas gaat bepalen wat je gaat doen of heb je liever dat er een soort ritme in je werkweek zit? Dat laatste toch? Kijk eens naar je werkzaamheden. Hieronder een aantal tips:

  • Vind je het lastig om je te concentreren op het werk?
    Plan concentratieklussen in je agenda op de rustigste dag van de week
  • Heb je veel administratie?
    Plan die in op een vaste dag in de week.
  • Overleg je veel en is het elke keer weer een gedoe om af te spreken?
    Plan vaste dagen in voor je overleggen.
  • Ben je een manager of docent en heb je er last van dat men jou de hele tijd van je werk houden met niet urgent zaken?
    Plan een wekelijks inloopspreekuur.
  • Pleeg je veel belletjes?
    Kijk eens of je die kunt clusteren en plan belrondes.
  • Ben je iemand die veel afspraken heeft op een dag en heb je daar geen ritme in?
    Plan de afspraken om 9.00, 11.00, 13.00 en 15.00 uur. Reserveer een uur voor de bespreking en dan heb je daarna nog tijd over om je aantekeningen te verwerken, je mail te lezen en je voor te bereiden voor het volgende gesprek.

Wanneer er een ritme in je werkweek ontstaat hoef je minder na te denken over wat je die dag gaat doen. Keuzes maken vereist discipline en dat kost energie. Het is veel fijner om gewoonten te creëren.

Rust, reinheid en regelmaat: de 3 ren

Met deze tips over rust reinheid en regelmaat gaat het je lukken om veel productiever te worden. Je zorgt ervoor dat je je hoofd leeg houdt, je hebt overzicht in je werk doordat de boel is opgeruimd en je kunt ritmes in je dag en week gaan creëren.

Over de schrijver

Max Ohlenschlager

Ik verzorg time management training en persoonlijke coaching. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen. Mijn aanpak is praktisch. Alle tips, tools en technieken kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt.

Anderen bekeken ook:

Papieren agenda of digitale agenda

Papieren agenda of digitale agenda?

We zijn thuis momenteel in een opruimbui. Op zich is het huis redelijk aan kant. Ik kan niet goed tegen rommel, want daar word ik onrustig van. Maar op zolder ligt nog veel oude meuk. Studieboeken, readers, tijdschriften, CD-ROMs en nog veel meer.

Ligt het in de weg? Nee, alles ligt prettig verstopt achter schuifwanden. Daar heb je toch een zolder voor? En toch hebben we de behoefte om te ontspullen.

Lees verder »
wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Heb je veel aan je hoofd? Heb je daardoor geen goed overzicht en vergeet je dingen? Heb je constant het gevoel dat je het druk hebt? Wil je rust in je hoofd krijgen?

In dit artikel krijg je een paar super praktische tips om er voor te zorgen dat je niets meer vergeet en dat het ook wat rustiger wordt in de bovenkamer.

Lees verder »

Aanbod in training & coaching

druk?

Wekelijks deel ik inspiratie over hoe je je werk slimmer kunt organiseren.

Ruim 300 anderen gingen je voor. Meld je hieronder aan (geen spam, wel waardevolle inhoud)

Productieve groet, Max