te laat komen is een ziekte
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Te laat komen is een ziekte
en er is een simpel medicijn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Bijna altijd te laat komen op een afspraak, of nét op het nippertje. Daar baal je van. Het geeft je stress en je moet je altijd weer verontschuldigen. Vind je op tijd komen belangrijk, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar krijgt? In dit artikel krijg je een belangrijk inzicht en dé tip tegen te laat komen. 

In dit artikel:

Ik kom altijd te laat!

Niemand wil expres te laat komen. ‘Better let als net’ zeggen ze in Friesland. Beter laat dan nooit, sja daar kun je natuurlijk niet mee aankomen op het werk. Hoe voorkom je te laat komen? ‘Mensen die te laat komen zijn optimistisch’ hoor ik wel eens. Ze denken dat ze tijd genoeg hebben, maar uiteindelijk komen ze toch in tijdnood. 

Ouders die te laat komen op school, collega’s die altijd maar telaat komen op het werk, het kan je aardig wat stress opleveren (en irritatie bij de ander!). 

Herken je jezelf in onderstaande uitspraken? 

  • Ik spreek geen tijdstip meer af.
  • Begin maar gewoon zonder mij, ik sluit wel aan. 
  • Anderen moeten zich maar aan mij aanpassen.
  • Ze moeten me accepteren zoals ik ben (een te laat komer)
Zoals je ziet, notoire te laat komers geven soms de strijd op om op tijd te komen. Ze nemen de nadelen van te laat komen maar voor lief. 

Te laat komen gebrek aan respect?

Moeite met op tijd komen is altijd al een uitdaging geweest, zo blijkt uit onderstaande spreekwoorden en gezegden. 

  • Mosterd na de maaltijd (=een oplossing die te laat komt)
  • Beter laat dan nooit. (=het is beter dat iets een beetje te laat komt, dan dat het nooit gebeurt)
  • Van tijd noch uur weten (=hoegenaamd niet weten hoe laat het is)
  • Vijgen na Pasen. (=iets doen wat te laat komt.)
  • Als het kalf verdronken is, dempt men de put. (=pas als het te laat is, neemt men maatregelen)
  • Het nakijken hebben (=te laat in actie zijn gekomen, een ander was je voor)
  • Komen met de paal als het brood in de oven is
  • Met zout komen als het ei op is
  • De hond in de pot vinden. (=te laat zijn voor het eten (alles is op)
  • De boot missen (=te laat zijn.)

Het lukt me niet om op tijd te komen

Wat doen als op tijd op werk komen niet lukt? Wat is eigenlijk de psychologie van het te laat komen? ‘Te laat komen is een gevolg van je persoonlijkheid’, las ik laatst ergens. Is dat zo? 

Engelsman Jim Dunbar weet het. Hij kwam overal altijd te laat. Op het werk, vakantie, etentjes. Hij kwam zelfs te laat op begrafenissen. Hij had last van chronisch te laat komen en ging met zijn klacht naar het ziekenhuis. (Jim kwam overigens 20 minuten te laat op zijn afspraak…) 

Daar gaven ze hem de diagnose chronic lateness, oftewel de ‘te laat komen ziekte’. In Jim’s geval wordt het waarschijnlijk veroorzaakt doordat hij ook ADHD heeft.

Wanneer kom je wél op tijd?

Kom je echt altijd te laat? Dat betwijfel ik. Er moeten momenten zijn dat je wel op tijd bent. Het lukt je vast wel om een vliegtuig te halen. Wanneer je gaat vliegen, dan weet je dat je altijd ruim van tevoren aanwezig moet zijn. 

Je zoekt uit hoe laat je van huis moet vertrekken, welke trein je moet pakken etc. No way dat je je vlucht wil missen. En na de paspoortcontrole dan heb je nog genoeg tijd om te chillen, bellen of shoppen. 

Vergelijk dat eens met je huidige afspraken. Ben je dan ook ruim op tijd aanwezig? Waarschijnlijk niet. Waarom eigenlijk niet? Zonde van je tijd? 

Tips tegen te laat komen

Mensen die op tijd komen, hoe doen ze dat toch? Nee, er is geen speciale klok tegen te laat komen. Wat werkt dan wel? Het is in feite super eenvoudig. Nee, je hoeft hoeft hiervoor geen ‘training op tijd komen’ te volgen. 

Dit is het geheim: Focus je niet op op tijd komen, focus op eerder aankomen. Met andere woorden, wees niet op tijd, wees vroeg. 

Wees niet op tijd, wees vroeg

Nooit meer te laat

Vind je op tijd komen belangrijk? Dan is dit de truc. Niet op tijd komen, maar vroeger aankomen. En dat doe je niet door alle klokken 10 minuten vooruit te zetten. (Dit werkt niet, want jij weet toch wel dat je nog 10 minuten hebt.) Dit vereist een andere planning. Het is van belang dat je buffers creëert. Moet je naar een afspraak? Zorg er dan voor dat je een kwartiertje eerder aankomt. Geen stress meer, geen bezweet lichaam. Scheelt een hoop werkstress. 

Wat moet ik met die extra tijd?

Hoe lekker zou het zijn als je op de locatie aankomt en je hebt nog tijd over? Misschien denk je nu: ‘Maar dat is toch zonde van mijn tijd! Wat moet ik met de tijd die ik overhou?’ Je kunt de extra tijd gebruiken om:

  • even bij te komen
  • iets te lezen
  • je aantekeningen door te nemen voordat je die vergadering induikt
  • je afspraak nog even voorbereiden

Bewaak je tijd

Het is vervelend als een afspraak uitloopt, helemaal als je direct door moet naar een volgende afspraak. Heb je een uur voor de afspraak gereserveerd? Probeer het eens binnen drie kwartier af te ronden. Dan heb je een extra kwartier gewonnen. Zorg er in ieder geval voor dat je het gesprek op tijd afrondt. 

We denken vaak dat we alle tijd hebben, maar er is een verschil tussen bruto en netto tijd. Dit zie je vaak bij vergaderingen. Een vergadering begint bijvoorbeeld om 9 uur maar dan zul je altijd zien: er moet nog iemand koffie halen, iemand moet nog naar de printer lopen of even snel naar de wc. 

Dit zie je ook aan het einde van een bespreking. We vergeten vaak dat het ook tijd kost om je spullen te pakken, je tas in te pakken, misschien moet je nog naar het toilet of naar de parkeergarage lopen. We houden geen rekening met deze tijdslurpers, met als gevolg dat we de hele dag achter de feiten lopen. 

Structureel te laat komen is te verhelpen

Probeer het eens een week. Loop je agenda door en creëer buffers. Ik ben er van overtuigd dat vroeger aankomen beter is dan een natte rug en een gejaagd gevoel. En het is ook wel weer eens lekker om geen sorry te hoeven zeggen en dat je voorbereid en uitgerust op een afspraak verschijnt. 

Wees niet zoals Jim, wees vroeg. Succes!

Over de schrijver

Max Ohlenschlager

Ik train teams en coach individuen in time management. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt.

snel afgeleid?

werken met aandacht

Krijg meer gedaan en haal meer voldoening uit je werkdag. In de gratis e-learning Werken met Aandacht leer je omgaan met zowel interne als externe verstoorders. Vul je gegevens in en je kunt diréct van start.