Te laat komen is een ziekte

Te laat komen op een afspraak, of nét op het nippertje. Daar baal je van. Het geeft je stress en je moet je altijd weer verontschuldigen. In dit artikel geef ik je een belangrijk inzicht en dé tip tegen te laat komen. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
mentormax.nl te laat komen is een ziekte

Sorry dat ik te laat ben!

Niemand wil expres te laat komen. ‘Better let als net’ zeggen ze in Friesland. Beter laat dan nooit, sja daar kun je natuurlijk niet mee aankomen op het werk. Hoe voorkom je te laat komen? ‘Mensen die te laat komen zijn optimistisch’ hoor ik wel eens. Ze denken dat ze tijd genoeg hebben, maar uiteindelijk komen ze toch in tijdnood. 

Ouders die te laat komen op school, collega’s die altijd te laat komen op het werk, het kan je aardig wat stress opleveren (en irritatie bij de ander!). Notoire te laat komers geven soms de strijd op om op tijd te komen.

Herken je in onderstaande uitspraken? 

  • Ik spreek geen tijdstip meer af.
  • Begin maar gewoon zonder mij, ik sluit wel aan. 
  • Anderen moeten zich maar aan mij aanpassen.
  • Ze moeten me accepteren zoals ik ben (een te laat komer). 

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Op tijd komen is altijd al een uitdaging geweest, zo blijkt uit onderstaande spreekwoorden en gezegden. 

  • Mosterd na de maaltijd (=een oplossing die te laat komt)
  • Beter laat dan nooit. (=het is beter dat iets een beetje te laat komt, dan dat het nooit gebeurt)
  • Van tijd noch uur weten (=hoegenaamd niet weten hoe laat het is)
  • Vijgen na Pasen. (=iets doen wat te laat komt.)
  • Als het kalf verdronken is, dempt men de put. (=pas als het te laat is, neemt men maatregelen)
  • Het nakijken hebben (=te laat in actie zijn gekomen, een ander was je voor)
  • Komen met de paal als het brood in de oven is
  • Met zout komen als het ei op is
  • De hond in de pot vinden. (=te laat zijn voor het eten (alles is op)
  • De boot missen (=te laat zijn.)

Het lukt me niet om op tijd te komen

Wat doen als op tijd op werk komen niet lukt? Wat is eigenlijk de psychologie van het te laat komen? ‘Te laat komen is een gevolg van je persoonlijkheid’, las ik laatst ergens. Is dat zo? 

Engelsman Jim Dunbar weet het. Hij kwam overal altijd te laat. Op het werk, vakantie, etentjes. Hij kwam zelfs te laat op begrafenissen. Hij had last van het chronisch te laat komen en ging met zijn klacht naar het ziekenhuis. (Jim kwam overigens 20 minuten te laat op zijn afspraak…) 

Daar gaven ze hem de diagnose chronic lateness, oftewel de ‘te laat komen ziekte’. In Jim’s geval wordt het waarschijnlijk veroorzaakt doordat hij ook ADHD heeft.

Wanneer kom je wél op tijd?

Kom je echt altijd te laat? Dat betwijfel ik. Er moeten momenten zijn dat je wel op tijd bent. Het lukt je vast wel om een vliegtuig te halen. Wanneer je gaat vliegen, dan weet je dat je altijd ruim van tevoren aanwezig moet zijn. 

Je zoekt uit hoe laat je van huis moet vertrekken, welke trein je moet pakken etc. No way dat je je vlucht wil missen. En na de paspoortcontrole dan heb je nog genoeg tijd om te chillen, bellen of shoppen. 

Vergelijk dat eens met je huidige afspraken. Ben je dan ook ruim op tijd aanwezig? Waarschijnlijk niet. Waarom eigenlijk niet? Zonde van je tijd? 

Hoe lekker zou het zijn als je op een afspraak bent en je hebt nog tijd over? Sja, wat moet je doen met die overgebleven tijd? Wat denk je hier van? Je hebt nog tijd over om:

  • even bij te komen
  • iets te lezen
  • je aantekeningen door te nemen voordat je die vergadering induikt
  • je afspraak nog even voorbereiden.

Tips tegen te laat komen

Nee, er is geen speciale klok tegen te laat komen. Wat werkt dan wel? Het is in feite super eenvoudig. Nee, je hoeft hoeft hiervoor geen ‘training op tijd komen’ te volgen. Dit is het geheim: Focus je niet op op tijd komen, focus op eerder aankomen. 

Met andere woorden:

Wees niet op tijd, wees vroeg

Nooit meer te laat

Vind je op tijd komen belangrijk? Dan is dit de truc. Niet op tijd komen, maar vroeger aankomen. En dat doe je niet door alle klokken 10 minuten vooruit te zetten. (Dit werkt niet, want jij weet toch wel dat je nog 10 minuten hebt.) Dit vereist een andere planning. 

Creëer buffers

Het is van belang dat je buffers creëert. Moet je naar een afspraak? Zorg er dan voor dat je een kwartiertje eerder aankomt. Geen stress meer, geen bezweet lichaam. Scheelt een hoop werkstress

Zorg voor een goede dagindeling

Planning is dus belangrijk. Los van het inbouwen van buffers, is het ook van belang dat je je werkdag op een goede manier indeelt. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends het denkwerk en bewaar de middag voor afspraken en vergaderingen. 

Structureel te laat komen is te verhelpen. Probeer het eens een week. Loop je agenda door en creëer buffers. Ik ben er van overtuigd dat vroeger aankomen beter is dan een natte rug en een gejaagd gevoel. 

En het is ook wel weer eens lekker om geen sorry te hoeven zeggen en dat je voorbereid en uitgerust op een afspraak verschijnt. 

Wees niet zoals Jim, wees vroeg. Succes!

Behoefte aan ondersteuning?

TO THE MAX

Persoonlijk coachtraject inclusief online programma
1:1

MAXIMAAL PRODUCTIEF

Eendaagse team training
team

Lees ook: