te laat komen is een ziekte
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Te laat komen is een ziekte
en er is een simpel medicijn

Share on facebook
delen
Share on twitter
tweet
Share on linkedin
delen
Share on whatsapp
stuur door

Bijna altijd te laat komen op een afspraak, of nét op het nippertje. Daar baal je van. Het geeft je stress en je moet je altijd weer verontschuldigen.

Vind je op tijd komen belangrijk, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar krijgt? In dit artikel krijg je een belangrijk inzicht en dé tip tegen te laat komen.

Inhoud artikel: Te laat komen is een ziekte

Ik kom altijd te laat!

Niemand wil expres te laat komen. ‘Better let als net’ zeggen ze in Friesland. Beter laat dan nooit, sja daar kun je natuurlijk niet mee aankomen op het werk. Hoe voorkom je te laat komen?

‘Mensen die te laat komen zijn optimistisch’ hoor ik wel eens. Ze denken dat ze tijd genoeg hebben, maar uiteindelijk komen ze toch in tijdnood.

Ouders die te laat komen op school, collega’s die altijd maar telaat komen op het werk, het kan je aardig wat stress opleveren (en irritatie bij de ander!).

Herken je jezelf in onderstaande uitspraken?

  • Ik spreek geen tijdstip meer af.
  • Begin maar gewoon zonder mij, ik sluit wel aan. 
  • Anderen moeten zich maar aan mij aanpassen.
  • Ze moeten me accepteren zoals ik ben (een te laat komer)
Zoals je ziet, notoire te laat komers geven soms de strijd op om op tijd te komen. Ze nemen de nadelen van te laat komen maar voor lief. 

Te laat komen gebrek aan respect?

Moeite met op tijd komen is altijd al een uitdaging geweest, zo blijkt uit onderstaande spreekwoorden en gezegden. 

Het lukt me niet om op tijd te komen

Wat doen als op tijd op werk komen niet lukt? Wat is eigenlijk de psychologie van het te laat komen? ‘Te laat komen is een gevolg van je persoonlijkheid’, las ik laatst ergens. Is dat zo? 

Engelsman Jim Dunbar weet het. Hij kwam overal altijd te laat. Op het werk, vakantie, etentjes. Hij kwam zelfs te laat op begrafenissen. Hij had last van chronisch te laat komen en ging met zijn klacht naar het ziekenhuis. (Jim kwam overigens 20 minuten te laat op zijn afspraak…) 

Daar gaven ze hem de diagnose chronic lateness. Hieruit blijkt: te laat komen is een ziekte. Maar ja, of het nou echt zo is dat betwijfel ik. In Jim’s geval wordt het waarschijnlijk veroorzaakt doordat hij ook ADHD heeft.

Wanneer kom je wél op tijd?

Kom je echt altijd te laat? Dat betwijfel ik. Er moeten momenten zijn dat je wel op tijd bent. Het lukt je vast wel om een vliegtuig te halen. Wanneer je gaat vliegen, dan weet je dat je altijd ruim van tevoren aanwezig moet zijn.

Je zoekt uit hoe laat je van huis moet vertrekken, welke trein je moet pakken etc. No way dat je je vlucht wil missen. En na de paspoortcontrole dan heb je nog genoeg tijd om te chillen, bellen of shoppen.

Vergelijk dat eens met je huidige afspraken. Ben je dan ook ruim op tijd aanwezig? Waarschijnlijk niet. Waarom eigenlijk niet? Zonde van je tijd? 

Tips tegen te laat komen

Mensen die op tijd komen, hoe doen ze dat toch? Nee, er is geen speciale klok tegen te laat komen. Wat werkt dan wel? Het is in feite super eenvoudig. Nee, je hoeft hoeft hiervoor geen ‘training op tijd komen’ te volgen.

Dit is het geheim: Focus je niet op op tijd komen, focus op eerder aankomen. Met andere woorden, wees niet op tijd, wees vroeg.

Wees niet op tijd, wees vroeg

Nooit meer te laat

Vind je op tijd komen belangrijk? Dan is dit de truc. Niet op tijd komen, maar vroeger aankomen. En dat doe je niet door alle klokken 10 minuten vooruit te zetten. (Dit werkt niet, want jij weet toch wel dat je nog 10 minuten hebt.)

Dit vereist een andere planning. Het is van belang dat je buffers creëert. Moet je naar een afspraak? Zorg er dan voor dat je een kwartiertje eerder aankomt. Geen stress meer, geen bezweet lichaam. Scheelt een hoop werkstress. 

Wat moet ik met die extra tijd?

Hoe lekker zou het zijn als je op de locatie aankomt en je hebt nog tijd over? Misschien denk je nu: ‘Maar dat is toch zonde van mijn tijd! Wat moet ik met de tijd die ik overhou?’ Je kunt de extra tijd gebruiken om:

  • even bij te komen
  • iets te lezen
  • je aantekeningen door te nemen voordat je die vergadering induikt
  • je afspraak nog even voorbereiden

Bewaak je tijd

Het is vervelend als een afspraak uitloopt, helemaal als je direct door moet naar een volgende afspraak. Heb je een uur voor de afspraak gereserveerd?

Probeer het eens binnen drie kwartier af te ronden. Dan heb je een extra kwartier gewonnen. Zorg er in ieder geval voor dat je het gesprek op tijd afrondt.

We denken vaak dat we alle tijd hebben, maar er is een verschil tussen bruto en netto tijd. Dit zie je vaak bij vergaderingen. Een vergadering begint bijvoorbeeld om 9 uur maar dan zul je altijd zien:

Er moet nog iemand koffie halen, iemand moet nog naar de printer lopen of even snel naar de wc.

Dit zie je ook aan het einde van een bespreking. We vergeten vaak dat het ook tijd kost om je spullen te pakken, je tas in te pakken, misschien moet je nog naar het toilet of naar de parkeergarage lopen.

We houden geen rekening met deze tijdslurpers, met als gevolg dat we de hele dag achter de feiten lopen.

Hoe omgaan met laatkomers?

Worstel je als leidinggevende of collega met de vraag: “hoe omgaan met laatkomers?” Maak het bespreekbaar en hou het bij de feiten. 

Vermijd generalisaties als: ‘je bent altijd te laat’ of ‘je bent nooit op tijd’, maar beschrijf het gedrag zo feitelijk mogelijk. 

Daarna koppel je het aan wat het met je doet. Bijvoorbeeld: ik vind het vervelend wanneer je te laat aanschuift bij de vergadering, want dat gaat ten koste van mijn concentratie en van de kwaliteit van de vergadering’. 

Wanneer de persoon dit erkent, dan kun je het hebben over de tip van vroeger aankomen. 

Structureel te laat komen is te verhelpen

Probeer het eens een week. Loop je agenda door en creëer buffers. Ik ben er van overtuigd dat vroeger aankomen beter is dan een natte rug en een gejaagd gevoel.

En het is ook wel weer eens lekker om geen sorry te hoeven zeggen en dat je voorbereid en uitgerust op een afspraak verschijnt.

Is te laat komen is een ziekte? Welnee. Wees niet zoals Jim, wees vroeg. Succes!

mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Over de schrijver

Ik verzorg time management training en persoonlijke coaching. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen.

Mijn aanpak is praktisch. Alle tips, tools en technieken kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt.

Anderen bekeken ook:

help mijn cliënt komt weer niet opdagen!

Help mijn cliënt komt weer niet opdagen

Komt je cliënt regelmatig te laat op de afspraak? Of komt die (weer) niet opdagen? Hoe kun je er nou voor zorgen dat je de kans vergroot dat de afspraak wel doorgaat?

In dit artikel geef ik je een paar praktische tips om no show te voorkomen.

Lees verder »
effectief vergaderen

Waarom je een hekel hebt aan vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland, maar meetings verlopen niet altijd soepeltjes. Wat zijn de oorzaken van dat een vergadering uitloopt? Wat doe je met te laat komers of mensen die zich niet hebben voorbereid?

Heb jij ook zo’n hekel aan vergaderen? In dit blog zet ik de grootste vergader valkuilen op een rijtje. Je krijgt 10 praktische vergadertips die je meteen kunt toepassen.

Lees verder »

Aanbod in training & coaching

druk?

Wekelijks deel ik inspiratie over hoe je je werk slimmer kunt organiseren.

Ruim 300 anderen gingen je voor. Meld je hieronder aan (geen spam, wel waardevolle inhoud)

Productieve groet, Max