Thuiswerken tips
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Thuiswerken
praktische tips tools en technieken

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweet
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Stuur door

Thuiswerken, hoe doe je dat effectief? Thuiswerken is voor de een geweldig, want er worden bergen werk verzet en de afleiding is minimaal. Voor de ander is het een enorme uitdaging, omdat het discipline kost om de dag vorm te geven. Herken je jezelf in de laatste categorie? Dit artikel geeft je praktische tips om de juiste prioriteiten te stellen zodat je meer voldoening uit je thuiswerkdag haalt. 

Tips en tricks thuiswerken:

Zorg voor een goede werkplek

Ik lees in veel blogs dat je niet op de bank moet werken of aan de keukentafel. Ach wat maakt het uit waar je je werk doet, doe vooral wat voor jou werkt. Ben je snel afgeleid? Dan is het wel zo prettig dat je een vaste werkplek in huis hebt waar je je goed kunt concentreren. 

Kijk, als het zonnetje schijnt dan zit ik graag met mijn laptop in de tuin, met mijn beentjes omhoog op mijn lounge set. Maar dat doe ik niet 6 uur achter elkaar. Het is wel zo verstandig dat je het grootste gedeelte van je werkdag rekening houdt met een ergonomische werkhouding. 

Het is vermoeiend en belastend voor je nek als je de hele dag omlaag naar je scherm kijkt. Zorg dat je je beeldscherm op ooghoogte hebt. Investeer in een laptopstandaard (paar tientjes) en een goede verstelbare stoel (meer dan een paar tientjes). 

Start je dag goed

Een goed begin is het halve werk. Maar wat is nou een goede manier om je dag te starten? ZZP-ers vinden dit vaak lastig omdat ze meestal (te)veel projecten hebben. Het kan je helpen om ritmes en routines in te bouwen. 

Waarom werkt dit zo goed? Bij gewoonten hoef je niet meer na te denken. Keuzes maken kost energie en wilskracht en dat vinden we niet leuk. Dat is de reden dat we vaak de werkdag starten met e-mail en simpele taken. 

Ik werk al jaren thuis en heb een aantal simpele routines ontwikkeld: ik sta vroeg op. Ontbijten doe ik niet, want ik doe aan intermittent fasting. Mijn werkdag start tussen 8.30 en 9.00 uur. 

Ik weet altijd waar ik de werkdag mee ga beginnen. Ik weet ook van mezelf dat ik na 16.00 niet meer scherp ben, dus het denkwerk doe ik in de ochtend. 

Creëer dus gewoontes en hierbij is het belangrijk dat je het leuk en makkelijk maakt voor jezelf. Ben Tiggelaar geeft hiervoor goede tips in zijn boek De Ladder.  

Dagindeling thuiswerken: stel prioriteiten

Productief thuiswerken is lastig omdat je jezelf moet motiveren. Er is namelijk geen sociale controle. Je kan wat langer de hond uitlaten of eerst uitgebreid de keuken schoonmaken voordat je eens gaat inloggen. 

Wat je hierbij kan helpen is een plan voor de dag. Wat ik vaak hoor is dat mensen op de dag zelf pas een to do lijstje maken. Dat kan werken, maar het is maar de vraag hoe laat je dat lijstje gaat maken en of je jezelf er überhaupt aan kunt houden. 

Mijn advies: bepaal vandaag wat je morgen gaat doen. Prioriteiten stellen betekent keuzes maken. Keuzes maken kost wilskracht en dat kun je beter vooraf doen. 

Ben je een ochtendmens? Start de dag dan met een rotklus, dan heb je dat maar alvast gehad.

  • Bepaal vandaag wat je morgen gaat doen

Ik moet wel eerlijk zijn, niet iedereen kan de motivatie opbrengen om de dag te starten met iets vervelends of ingewikkelds. Prioriteiten stellen blijft dan lastig. Kijk eens naar je to do lijst en stel jezelf de volgende vraag: Doet het er toe? 

Zodra je een item op je lijst ziet waarvan je denkt: ‘yes, dit doet er toe!’, start je dag dan daarmee. Het hoeft niet per se een vervelend iets te zijn. Het kan ook iets leuks zijn dat je om de een of andere manier aan het uitstellen bent. 

Ik ben er van overtuigd dat je nuttig wil zijn, dat je iets wil doen dat je voldoening geeft. Jezelf afvragen of iets er toe doet kan echt het verschil maken. 

Hou contact met je collega's

Ook al ben je introvert, we zijn allemaal sociale wezens. Werk je met collega’s aan een project? Dan kan het prettig zijn om je dag te beginnen met een kleine ‘stand up’ (een term uit de scrum wereld). 

Dit kan bellend, maar er zijn ook vele manieren om te videobellen. Zie het als het moment bij de koffieautomaat. Je vertelt even hoe het gaat en waar je mee bezig bent. 

Ben je bang dat dit gelijk ten koste gaat van je concentratie? Plan dan een contactmoment in aan het einde van de werkdag. Je kunt natuurlijk ook met Whatsapp en Slack contact met elkaar onderhouden, maar dan heb je het risico dat je elkaar de hele dag afleidt. Je kunt de afleiding het beste clusteren. 

Dress for success?

Wat ik ook vaak teruglees op het internet. Je moet je normaal aankleden voordat je aan de slag gaat. Dat heeft ‘een positieve invloed op je mindset’ en dat ‘maakt je productiever’. Als dit voor jou werkt, prima. 

Voor mij maakt het echt geen bal uit wat ik aantrek. Als ik moet beeldbellen met iemand dan trek ik natuurlijk wel iets representatiefs aan, maar ik heb genoeg dagen in mijn joggingbroek doorgebracht 😉

Elimineer afleiding

Ook thuis kun je afgeleid worden. Ben je bezig met een concentratieklus? 

  • Klik de tabbladen weg die je nu niet nodig hebt en focus op op die taak.
  • Zet je smartphone op stil (of in de vliegtuigmodus).
  • Zijn ze in de straat bezig met wegwerkzaamheden? Zet een koptelefoon op (het liefst een met noise cancelling) en luister naar een concentratie muziekje. 

Zorg er ook voor dat je werkplek je niet afleidt. Als er van alles op je bureau ligt, dan kan je aandacht daar naar toe gaan. 

Voor je het weet ben je bonnetjes aan het uitzoeken of brochures aan het doornemen terwijl je eigenlijk een conceptplan aan het schrijven was. Zorg voor een opgeruimd bureau

Een coachee van me had eerst enorm moeite met thuiswerken.  hij wou beginnen aan zijn werkdag. Zijn bureau stond tegen een muur die hij al een tijdje wilde witten. Toen hij aan het werk was begon hij zich enorm te ergeren aan die muur. 

Op een gegeven moment is hij gestopt met werken en is hij de muur gaan witten. Waar gebeurd. 

Werk in blokken

Het nadeel van te weinig afleiding tijdens het thuiswerken is dat je als de brandweer gaat. Je verzet bergen werk, maar wel tegen een prijs. Wanneer je te lang achter elkaar aan het knallen bent, dan ben je op een gegeven moment moe door thuiswerken.

Communicatie verloopt via e-mail, telefoon of beeldbellen en dat vereist een andere concentratie dan dat je iemand in real life spreekt. 

Het is de kunst dat je je energie over de dag verdeelt, zodat je niet al je kruit in de ochtend verschiet. Het kan hierbij helpen om in blokken te werken. 

Hiervoor kun je timer gebruiken. Voor eenvoudige taken kun je in blokken van 25 minuten werken. Als het een taak is waar je echt even ‘in moet komen’ dan kun je het best in blokken van een uur werken. 

Experimenteer hiermee. Lees meer over werken in blokken in dit artikel over de Pomodoro Techniek

Hou regelmatig pauzes

Bij thuiswerken heb je uiteraard geen reistijd en ook niet je loopje naar de koffieautomaat, pantry of bedrijfsrestaurant. Als je tijdens het thuiswerken iets wilt vragen aan een collega dan kun je niet opstaan en naar die persoon afstappen. 

Met als gevolg: we blijven veel zitten. Zitten is het nieuwe roken. 

Het mooie van het werken in blokken (zie vorige paragraaf) is dat je tussendoor even een pauze kunt nemen. Pauzes zijn cruciaal! Je hersens krijgen dan tijd om informatie te verwerken en je concentratieniveau komt dan weer op peil.

  • Meer pauzes, meer productiviteit

Neem daarom genoeg pauzes en zorg dat je iets ontspannends doet. Je mail checken of op social media lijkt ontspannend maar is dat niet. Doe wat rek en strek oefeningen, maar een wandeling of doe een korte meditatie. 

Pleeg je veel belletjes op een dag? Je kunt ook bellen tijdens een wandeling. Oortjes in en huppakee. 

Productief thuiswerken? Sluit je werkdag goed af

Thuis heb je andere rituelen en gewoontes dan op het werk. Op het werk sluit je je computer af, maak je nog een praatje met collega’s en begin je aan de terugweg naar huis. Thuis is dat anders. 

Zodra je je laptop dichtklapt ben je klaar en schakel je in een seconde van werk naar privé. Althans, dat dénken we. Reken maar dat al die mailtjes, belletjes en ideeën nog wel even ‘in je hoofd zitten’. 

Wil je effectief thuiswerken, dan is het belangrijk dat je je werkdag goed afsluit. Zorg er voor dat je geen to do’s meer in je hoofd hebt, zodat je niet tijdens het eten of later die avond van die ‘owja!’ momenten krijgt. Neem aan het eind van je werkdag zo’n 5 a 10 minuten de tijd om de balans op te maken. 

Neem je aantekeningen even door. Staan daar nog acties op? Zet ze op je actielijst of blok hiervoor tijd in je agenda. Heb je nog losse eindjes in je hoofd? To do’s, een idee, een vraag? Schrijf ze op. Dan is het uit je hoofd en dan kun je de dag beter afsluiten. 

Wil je beter worden in je werk? Neem dan ook wat tijd voor reflectie. Je kunt een journal gebruiken om je voortgang in te noteren. 

Over de schrijver

Max Ohlenschlager

Ik verzorg time management training en persoonlijke coaching. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen. Mijn aanpak is praktisch. Alle tips, tools en technieken kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt. 

groepscoaching focus first
nieuw!

Stok achter de deur nodig?

Ken je FOCUS FIRST al? Dit is wekelijkse online groepscoaching. Hier krijg je antwoord op al je problemen met overzicht krijgen, nee zeggen, realistisch plannen en prioriteiten stellen.