fbpx

Wat te doen als je veel aan je hoofd hebt

Heb je veel aan je hoofd? Heb je daardoor geen goed overzicht en vergeet je dingen? Heb je constant het gevoel dat je het druk hebt? In dit artikel krijg je een paar super praktische tips om er voor te zorgen dat je niets meer vergeet en dat het ook wat rustiger wordt in de bovenkamer.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Owja!

Stel je voor: Je zit achter de computer en je bent lekker bezig. Dan vraagt een collega iets aan je. Of je iemand wil terugbellen. ‘Ja is goed’, zeg je. De collega loopt weg en jij gaat snel weer verder met je werk, want je hebt het druk. Er komen mailtjes binnen en tussendoor beantwoord je ook een paar appjes. Aan het eind van de werkdag pak je je spullen en ga je naar huis. Onderweg schiet er in ene een gedachte te binnen. Shit! Je moest die persoon nog terugbellen. Maar ja, het is nu al te laat om te bellen. Balen. 

Vergeten

Het is niet relaxed als je iets vergeet, niet voor jou en ook niet voor de andere persoon om wie het gaat. Het gebeurt vaker dan je denkt. Je ‘vergeet’ iemand terug te bellen of je reageert niet op een mailtje door de drukte. Je hebt waarschijnlijk wel een to do lijstje, maar die heb je niet altijd bij de hand of je vergeet de taak erop te zetten. 

Reminder

Er is iets dat je altijd bij je hebt. Je hoofd. We gebruiken ons hoofd als vergaarbak voor dingen die we willen, mogen en moeten doen. Het mooie van onze hersenen is dat je er van alles in kunt stoppen. Er is alleen een probleem. De hersens zijn niet zo goed in het oprakelen van taken. De bovenkamer lijkt een eigen willetje te hebben. Want wanneer schieten de ‘ow ja!’ gedachten meestal te binnen? Juist ja, op een moment dat je er niets mee kunt. 

Slecht slapen én schuldgevoel

Je herkent het vast wel dat er iets te binnen schiet tijdens het reizen, douchen of als je in bed ligt. Het zou natuurlijk het mooist zijn als de ‘interne reminder’ komt op het moment dat je het nodig hebt. Maar zo werkt het niet. Blijkbaar zijn je hersens met andere dingen bezig en wachten ze op een rustiger moment. Vaak schrik je je het lazarus als er zo’n gedachte binnenschiet. Het irritante van dat soort schrikmomenten is dat je er

  • A) van baalt
  • B) je er op dat moment vaak niets mee kunt doen
  • C) het levert je een schuldgevoel op en
  • D) slecht van slaapt (De schrikreactie zorgt ook voor een stoot adrenaline dus als het je in bed overkomt dan duurt het wat langer voordat je in slaapt valt.)

Waanzinnig stel hersens

We kunnen de meest fantastische dingen dankzij onze hersens. We kunnen ontwerpen, koken, schrijven en programmeren. Het lukt alleen niet zo goed om ons te herinneren aan het kopen van brood op de terugweg. Kortom we gebruiken onze hersens ook daar een to do lijstje in op te slaan. Helaas werkt dat voor veel mensen niet.

Gebruik je hersens om over dingen na te denken niet om taken op te slaan.  

Ben je een piekeraar? 

Ben je een piekeraar? Dan hou je je waarschijnlijk bezig met iets uit het verleden of de toekomst. Piekeren is op zich niet verkeerd, maar overmatig piekeren schiet zijn doel voorbij. Het maakt je depri en je slaapt slecht. Bij piekeren zit je dus constant ‘in je hoofd’.

Tips tegen piekeren

Lig je regelmatig wakker van iets? Blijf je maar malen in je hoofd? Gebruik een notitieboekje of hou een dagboekje bij. Leg die op je nachtkastje en gebruik het om van je af te schrijven. Zet hier een tijdlimiet op. Ga niet urenlang piekeren of pagina’s vol schrijven. 

Gun jezelf een piekerkwartiertje

Het nadeel van een notitieboekje kan wel zijn dat je dan ‘aan’ gaat wanneer je gaat schrijven. Het is nog beter wanneer je er aan het eind van de werkdag of na het eten even de tijd voor neemt. Doe dit in ieder geval ruim voordat je gaat slapen. 

Knoop doorhakken

Vind je het lastig om een keuze te maken? Het nadeel hiervan is dat je gaat uitstellen. Hoe langer je met iets wacht, des te meer je er ook als een berg tegen op kan gaan zien. Ga ik nou wel of niet die studie doen? Wel of niet verhuizen? Wel of niet scheiden? Wel of niet voor mezelf beginnen?

Tips om knopen door te hakken

Maak geen beslissing in je hoofd. Zet het op papier en schrijf de plussen en minnen op. Dan heb je namelijk overzicht en wordt het gemakkelijker om een afweging te maken, prioriteiten te stellen en om uiteindelijk die knoop door te nemen. 

Vergeetachtig? 

Mensen die je moet terugbellen, het brood dat je moet halen, de boeken die je terug moet brengen naar de bibliotheek: kies voor een simpel middel dat jou het overzicht geeft. Dat kan een simpel notitieboekje zijn of een digitale takenmanager als Trello, ToDoist of ToDo.

Naar jezelf appen of mailen

Wanneer je iets te binnenschiet, noteer het en bewaar het niet in je hoofd. Je kunt ook een mailtje naar jezelf sturen. Heb je zowel een zakelijke als een privé telefoon? Dan kun je ook naar jezelf appen.

Het middel maakt niet uit, maar zorg er wel voor dat je zo min mogelijk middelen kiest en dat je het bijhoudt. Het heeft geen nut als je 3 kladblokken gebruikt, 2 takenmanagers en post its. Dan heb je teveel systemen. Less is more. 

Wees een leeghoofd, doe een breindump

Ben je iemand die momenteel echt veel aan je hoofd hebt? Doe dan regelmatig een breindump. Pak een vel papier en trek een verticale streep door het midden. Zet links Werk en rechts Privé en probeer alle taken en zaken in je hoofd te noteren op de lijst.

Wanneer je er structureel voor zorgt dat je alles uit je hoofd haalt en op een lijst zet, dan behoud je het overzicht, vergeet je zo goed als niets meer en ervaar je meer rust. 

Breindump is geen to do lijst

Het is wel een valkuil dat je de breindump lijst als een to do lijstje gaat beschouwen. Als het goed is dan heb je al een to do lijst. De breindump is er puur voor om even te inventariseren wat er allemaal in je hoofd zit. 

Zitten er concentratieklussen bij? Plan die in je agenda. Staan er taken op? Zet die dan op je takenlijst. 

Kortom, hou het bij 1 takenlijst. De breindump is puur een hulpmiddel. 

Goed je werkdag afsluiten

Het is slim om regelmatig een breindump te doen. Dit kun je elke dag doen aan het eind van je werkdag. Trek hier zo’n 10 minuutjes voor uit. Check je aantekeningen, je to do lijst en wat er eventueel nog in je hoofd zit. Dan is je to do lijst weer up to date en dan kun je je werkdag goed afsluiten. 

Wekelijkse reflectie

Wat je ook kunt doen is 1 x per week alles even doorlopen. Time management expert David Allen noemt dit een wekelijkse reflectie

1 x per week loop je alle taken en projecten even door. 

Zo zorg je er voor dat je een up to date overzicht hebt van alles en je hoofd is zo goed als leeg. Als je dit op vrijdagmiddag doet, dan ga je heerlijk het weekend in.

Samengevat

  • Je kunt betere keuzes maken wanneer je ze ergens hebt genoteerd
  • Beperk het piekeren tot een kwartier en schrijf op waar je over piekert
  • Gebruik je hoofd niet als to do lijst
  • Doe regelmatig een breindump
  • Doe 1 x per week een wekelijkse reflectie