Werken met Weerstand

Wat jouw cliënt zo boos maakt

Omgaan met agressie

Waar je last van hebt

Werk je met cliënten in de zorg of met leerlingen in het onderwijs? Heb je regelmatig te maken met weerstand?

Hoe de problemen zich uiten

Discriminatie Diskwalificatie Seksuele intimidatie Bedreigen Ondermijnen Uitschelden Stemverheffing Niet meewerken

Wat je wil leren

Je persoonlijke en professionele grens bewaken
Wat maakt je boos?
De-escalerend optreden Voor jezelf opkomen met behoud van relatie

Veelgestelde vragen

Dat hangt van het type weerstand af. Voor een assertiviteitstraining is dit niet nodig. Als het om verbale agressie gaat dan werken we met een vast team trainingsacteurs met jarenlange ervaring in de zorg. We werken niet met scripts, dan wordt het teveel een toneelspelletje. De deelnemer brengt casuïstiek in waarop de trainingsacteur reageert. Het is ook mogelijk om de training zonder trainingsacteur uit te voeren.

Deelnemers vinden het vaak lastig om zich kwetsbaar op te stellen. Dit komt vaak doordat ze eerder een training hebben meegemaakt waarin ze zich niet veilig voelden. Het spelen van spellen is leuk  en laagdrempelig. Spellen zien we meer als een middel tot reflectie. Om écht te leren hoe je iemands gedrag kun beïnvloeden heb je meer nodig dan een spel. We kunnen een laagdrempelig spelelement toevoegen aan de training, maar het is niet ter vervanging van gedragsoefeningen.

Het kort antwoord: ja. Het gedetailleerde antwoord. Gedragsoefeningen zijn de meest effectieve werkvorm om gedrag te beïnvloeden. De gedachten en gevoelens die je ervaart tijdens een gedragsoefening zijn écht. Je lichaam liegt niet. Het is van belang dat je je gedachten en gevoelens terugkoppelt.

zo stop je een klagende cliënt

Feedback

Aanspreken

Heb je te maken met cliënten of collega's die zich niet aan de afspraken houden? Wil je ze aanspreken maar vind je dat lastig? Ben je bang voor hun reactie?

Praktisch

Wanneer je geen feedback geeft, dan blijf je er mee lopen. Hierdoor zit je minder lekker in je vel op het werk. Je raakt gedemotiveerd.

Interactief

In de training leer je hét geheim van goede feedback. Je leert je gevoel te vertalen zonder daarbij iemand (figuurlijk) voor het hoofd te stoten.

Assertiviteit

Subassertief

Vind je het lastig om voor jezelf op te komen? Hou je liever je mening voor je omdat je niet weet hoe iemand zal reageren? Of vind je het lastig om de juiste woorden te vinden? En wat doe je als iemand een weerwoord heeft?

Assertief

Wil je Nee leren zeggen? Het is mogelijk om een verzoek te weigeren en dat de relatie tussen jou en de ander goed blijft.

Interactief

Het is van belang dat je contact maakt met de ander én met jezelf. En dat is nog lastiger dan dat het lijkt! In de training krijg je praktische gesprekstechnieken om bij je standpunt te blijven.

Wie we trainen

We trainen o.a. onderstaande professionals in de zorg, welzijn en het onderwijs die dagelijks te maken hebben met weerstand

  • Wijkverpleegkundigen
  • Jeugdbeschermers
  • Jeugdreclasseerders
  • Leerplichtambtenaren
  • Gezinscoaches
  • Leerkrachten
  • Ambulant begleiders
  • Jongerenwerkers
  • Klantmanagers

Aanbeveling

Max ken ik inmiddels al een aantal jaren, waarin ik zowel trainingen bij hem heb gevolgd als ze heb ingekocht vanuit mijn functie als trainer en trainings-coördinator binnen het JIT. Van agressietrainingen tot feedback, de keuze voor Max binnen onze organisatie wordt ingegeven door onze ervaringen met hem uit vorige trainingen.
Max is een bevlogen, sociale en kundige trainer die goed de aansluiting vindt bij de deelnemers en hun (vaak ingewikkelde) praktijk. Door regelmatig contact in de aanloopfase lukt het Max om zijn trainingen te ontwerpen naar aanleiding van onze specifieke vragen en ontwikkelbehoeften. Dat betaalt zich uit in praktisch toepasbare trainingen waar de deelnemers echt profijt van hebben in de praktijk. - Johan Gerritsen, Jeugd Interventie Team (JIT) Den Haag
Johan Gerritsen
Trainer JIT Den Haag

Haal het maximale uit je werkdag

mentormax.nl persoonlijke coaching

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Mijn naam is Max Ohlenschlager, eigenaar van Mentor Max. Sinds 2011 verzorg ik training en coaching in persoonlijke effectiviteit. 

Denk hierbij aan time management en assertiviteit. 

Voor meer informatie bel naar 085-2460093 of vul het contactformulier in.