werkmail checken op je telefoon
mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Werkmail checken op je telefoon

Share on facebook
delen
Share on twitter
tweet
Share on linkedin
delen
Share on whatsapp
stuur door

Werkmail checken op je telefoon. Het lijkt zo handig. Je krijgt een notificatie bij elk mailtje dat binnenkomt. Zo heb je gelijk overzicht en blijf je bij, toch?

In dit artikel wordt duidelijk dat het checken van mail op je smartphone ook een averechts effect heeft op je productiviteit.

In dit artikel:

Effe mijn werkmail checken

Stel je voor. Je stapt net uit een overleg en je pakt je telefoon. Je ziet dat er nieuwe e-mailtjes zijn binnengekomen. Wat doe je? De kans is groot dat je gaat kijken.

Je bent nieuwsgierig en je weet maar nooit of het belangrijk is. Je checkt de mails. Wat blijkt? De meeste mailtjes zijn niet belangrijk en je stopt je telefoon weer weg.

We zijn dwangmatig met onze telefoon bezig. Werkmail checken op je telefoon, waarom doe je dit? Zo vreemd is dat niet. Het is namelijk enorm lastig om deze notificatie (lees: prikkels) te negeren. We willen non-stop op de hoogte zijn en daarom checken we de hele dag onze telefoon.

Hier is inmiddels een term voor bedacht, namelijk FOMO, the fear of missing out.  Yep, we zijn bang dat we iets missen. Aan de ene kant is het fantastisch dat we door alle apps altijd up-to-date zijn. Maar al dat checken heeft ook meerdere keerzijden.

Je gaat erdoor multitasken

Hoevaak check je je mail en wat ben je dan aan het doen? Ga jij je werkmail checken op je telefoon tijdens een vergadering? Tijdens het schrijven van een document? Wanneer je na een notificatie van nieuw bericht gaat kijken, dan onderbreek je waar je mee bezig bent. 

Je dénkt dat je efficiënt bezig bent, doordat je tussendoor even je mail checkt. Helaas, multitasking is een mythe. Uit diverse onderzoeken blijkt dat multitasking niet werkt.

  • Je doet langer over de oorspronkelijke taak (waardoor je weer gaat uitstellen)

  • De kans op fouten neemt toe

  • Je concentratie gaat ervan naar de knoppen

Bewaar je concentratie dus voor die ene taak waar je mee bezig bent. Dan is die taak sneller af en je levert ook betere kwaliteit.

Het is dubbel werk

Zeg nou zelf, als je een belangrijke mail ontvangt dan reageer je gelijk. Als het minder belangrijk is, dan kan het wel wachten. Werkmail checken is iets anders verwerken.

En dit is wat er gebeurt: wanneer je later je mail op je laptop checkt, dan komen die mails wéér voorbij. Dat is dus dubbel werk, omdat je er de eerste keer niets mee hebt gedaan. Dubbel werk is zonde van je tijd én energie.

Het verpest je goede bui

Dit heb je vast wel eens meegemaakt. Je hebt een topdag en alles gaat voor de wind. Dan krijg je een notificatie. Je gaat je werkmail checken op je telefoon. Ai, het is geen leuk bericht. Iemand geeft je ongezouten kritiek op iets wat je hebt gedaan.

Dit komt nog wel eens voor bij mensen die hun werkmail bekijken op hun vakantiebestemming. Zit je lekker aan de rand van het zwembad, krijg je zo’n rotmail. De stemming slaat gelijk om. Het was beter geweest als je je werkmail niet had gechecked.

Het geeft je stress

We versturen meestal een e-mail aan iemand als we iets willen. Dus wat staat er  allemaal in je inbox? Juist ja, verzoeken, oftewel werk.

Elke keer dat je je mail checkt op je telefoon, dan krijg je er weer werk bij. Dat geeft je constant het gevoel dat je het druk hebt en dat je werk nooit af is.

Het is verslavend

Elke notificatie van een nieuwe mail werkt als een beloning en dat geeft een kick. Die kick komt doordat ons lichaam dopamine aanmaakt wanneer we berichtjes checken.

Doordat je na elke notificatie (stimulus) een beloning krijgt in de vorm van een mailtje (respons) ontstaat er een gewoonte.

En deze (slechte) gewoonte werkt behoorlijk verslavend. Het is dus tijd om af te kicken. Daarom heb ik de volgende doodeenvoudige tip voor je: Verwijder je mailprogramma van je smartphone. That’s it. Check je mail alleen (op bepaalde tijden) als je op je laptop werkt.

Werkmail checken op je telefoon? Kap ermee.

Wat als er iets dringend is?

Ik durf te beweren dat dringende mail niet bestaat. Als er echt nood aan de man is, dan bellen ze je wel. Als je gelijk reageert op elke mail, dan hou je die verwachting ook in stand.

Het is beter om een paar keer per dag je mail te checken. Ben je een dag veel op pad voor vergaderingen, bezoeken of andere afspraken?

  • Stel je out of office in

  • Communiceer dat je vandaag buiten de deur bent en geen mail lees en beantwoord

  • Vermeld dat je binnen (bijv.) 48 uur reageert

  • Vermeld ook wat ze kunnen doen in geval van urgente zaken die echt niet kunnen wachten

  • Dat ze je dan beter kunnen bellen of dat ze contact opnemen met een collega of het secretariaat.

Als het echt spoed is dan bellen ze wel.

En als je toch bezig bent…

Het is even wennen, niet meer werkmail checken op je telefoon. Maar op een gegeven moment ervaar je rust. Dringende mail bestaat niet. De wereld vergaat niet als jij je mail niet gelijk checkt. Wanneer je de smaak te pakken hebt, dan kun je nog een stap verder gaan.

  • Zet de notificaties uit voor je social media

  • Demp alle geluiden en notificaties voor je Whatsapp groepen

  • Verwijder een aantal social media apps van je smartphone.
    Is het nou echt noodzakelijk dat je Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, Whatsapp, Instagram op je smartphone hebt? Is het ook ok als je deze media af en toe op je laptop checkt?

Succes met afkicken van werkmail checken op je telefoon. Hou in gedachten dat jij de baas bent over je concentratie en over de techniek. Jij bepaalt wanneer je informatie tot je wilt nemen, niet andersom.

mentormax.nl persoonlijke coaching
Max Ohlenschlager

Over de schrijver

Ik verzorg time management training en persoonlijke coaching. Hierdoor heb je minder aan je hoofd en meer overzicht, kun je realistischer plannen en beter prioriteiten stellen.

Mijn aanpak is praktisch. Alle tips, tools en technieken kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer voldoening uit je werkdag haalt.

Anderen bekeken ook:

niet terug mailen

Waarom ze niet terug mailen (en wat je eraan kunt doen)

Kun je vaak niet verder met je werk omdat je zit te wachten op een reactie of een bevestiging? Irritant toch? Je hebt iemand een mail gestuurd met het verzoek te reageren en vervolgens blijft het stil aan de overkant.

In dit artikel leer je waarom ze niet terug mailen en krijg je een aantal simpele tips om er voor te zorgen dat je wel op tijd een reactie krijgt.

Lees verder »

Aanbod in training & coaching

druk?

Wekelijks deel ik inspiratie over hoe je je werk slimmer kunt organiseren.

Ruim 300 anderen gingen je voor. Meld je hieronder aan (geen spam, wel waardevolle inhoud)

Productieve groet, Max