Zo maak je korte metten met lastige bellers

Baal jij ook zo van ellenlange telefoontjes? Je kent het vast wel dat je nou zo’n belletje gaar bent. Waarom kunnen sommige mensen het gewoon niet kort houden? Je hebt het al druk genoeg en al die telefoontjes vreten energie. In dit artikel geef ik 1 assertieve tip zodat je vanaf nu voor altijd weet: zo maak je korte metten met lastige bellers. 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wat kan je doen met lastige beller?

Als  pedagogisch medewerker werkte ik een aantal jaren op een logeerhuis voor pubers in Rotterdam. Toen ik begon aan deze baan waarschuwden mijn nieuwe collega’s me voor de moeder van 1 van de jongeren, mevrouw de G. Zij was een overbezorgde moeder en belde met grote regelmaat naar de groep. Het zou moeilijk zijn om haar te onderbreken want ze liet geen stiltes vallen gedurende haar klaagzang.

Hou het kort

Het is moeilijk om met lastige bellers om te gaan. Je wilt aan de ene kant klantvriendelijk zijn, maar aan de andere kant wil je het gesprek kort houden. Je hebt immers nog meer te doen. Een simpele tactiek is ter zake komen.

Sorry dat ik u onderbreek

Op een dag kreeg ik haar aan de lijn en maakte ik kennis met haar spraakwaterval. Het leek alsof ze geen adem haalde en het lukte me niet om er tussendoor te komen. Het was 1 lange klaagzang. Na een paar minuten onderbrak ik haar. ”Mevrouw de Groot” zei ik. Ze schrok en hield op met praten. “Sorry dat ik u onderbreek”, vervolgde ik. Vervolgens vroeg ik: 

“Wat is uw vraag?”

Er viel een stilte. “Wat is uw vraag?” herhaalde ik. Ze had moeite om hier antwoord op te geven. Wat bleek? Ze had geen vraag maar zocht een podium om te klagen. Binnen 5 minuten had ik het gesprek afgerond.

Maak het concreet

“Wat is uw vraag?” is klantvriendelijk en ter zake. Het beantwoorden van deze vraag is het doel van het gesprek. Het kan helpen om de vraag van de klant in steekwoorden op te schrijven. Sommige klanten springen van de hak op de tak. Voor je het weet ben je bezig om andere vragen te beantwoorden. Zodra een klant afdwaalt focus je op je aantekening en kun je de klant weer terugbrengen naar de hoofdzaak.

Zo maak je korte metten met lastige bellers

Zo simpel kan het dus zijn. Wees assertief en durf iemand te onderbreken en gericht te vragen naar wat die persoon wil. Je bent dan zowel zakelijk als klantvriendelijk. Hou in gedachten dat je iemand ook in 5 minuten kan helpen. Na het belletje heb je nog genoeg concentratie en energie over voor je overige taken. 

Lees ook: